فربیلد ، معرفی آخرین اخبار تکنولوژی ساخت و ساز
وب سایت فربیلد
فربیلد کریپتو

راهکار برنامهBIM 360 Docs برای کاهش دوباره کاری در ساخت و ساز

5 Ways BIM 360 Docs Reduces Construction Rework

مهندس مارال شایق | یکشنبه, 09 بهمن,1401

افزایش بهره وری نیروی کار

کدام مدیر ساخت و سازی است که نمی خواهد تیمش 68 درصد بهره وری بیشتری داشته باشد؟
این همان چیزی است که تحقیقات صنایع نشان می‌دهد. پذیرش فناوری مبتنی بر فضای ذخیره سازی ابری  می تواند به این نتیجه منجر شود که استفاده از کاغذ برای برنامه‌هایی نظیر BIM 360 Docs  کنار گذاشته شود. این خبر خوبی برای صنعت ساخت‌وساز است که سال‌ها با کاهش حاشیه سود و افزایش پیچیدگی دست و پنجه نرم می‌کند.
با استفاده از فناوری مبتنی بر فضای ذخیره سازی ابری و برنامه‌ریزی صحیح برای هدایت فرآیند، کاهش دوباره کاری یکی از بهترین راه‌ها برای سوددهی یک شرکت ساختمانی است.

در اینجا پنج روش وجود دارد که بسیاری از پیمانکاران با آن مبلغ قابل توجهی را به جیب خود باز می‌گردانند:
1. دفتر را به کارگاه ساختمانی متصل کنید.
2. زمان را آزاد کنید و بهره وری را افزایش دهید.
3. مطمئن شوید که همه از روی آخرین طرح کار می کنند.
4. فعالیت های روزانه و داده های جمع آوری شده را دقیق پیگیری کنید.
5. از داده ها برای مزیت رقابتی خود استفاده کنید.


1. دفتر را به کارگاه ساختمانی متصل کنید
حدود 24 درصد از درخواست های دوباره کاری به دلیل فقدان جزئیات یا مشخصات و تدارکات نادرست است. تأخیر در دریافت آخرین اطلاعات در کارگاه ساختمانی منجر به درخواست های اطلاعاتی بیشتر و دقت کار کمتر می شود.
یک نرم افزار مناسب می تواند مرجعی واحد و مبتنی بر فضای ذخیره سازی ابری را برای تمام اسناد پروژه فراهم کند و ارتباطات و تبادل اسناد را در زمان واقعی بین دفتر و حوزه کار امکان پذیر کند. با سیستمی مانند BIM 360، اسناد و ارتباطات را می توان در دستگاه های تلفن همراه دستی مدیریت کرد، و به کارگران میدانی این امکان را داد که به طور مداوم در ارتباط با دفتر باشند و در اولین مرتبه کار را به درستی انجام دهند.
اتصال دفتر به کارگاه ساختمانی مزایای زیادی دارد:

• درک شرایط دشوار پروژه را بهبود می بخشد
• توانایی انتقال هدف طراحی به پیمانکاران فرعی را افزایش می دهد
• توانایی تعامل و همکاری با اعضای تیم از راه دور را ایجاد می کند
• حل مسائل و ارتباطات درخواست اطلاعات را تسریع می کند
• اطمینان حاصل می کند که کارگران میدانی آخرین داده ها را برای کار در اختیار دارند
گروه ساخت و ساز جهانی *Skanska با استفاده از ابزارهای فناوری مبتنی بر فضای ذخیره سازی ابری، بازگشت سرمایه 948 درصدی را شاهد بود. در حالی که نمی‌توانیم هر بار نتایجی آنچنان چشمگیر را تضمین کنیم، شکی نیست که اتصال دفتر به کارگاه ساختمانی باعث کاهش دوباره کاری می‌شود.
(اسکانسا (Skanska): شرکت  معروف ساخت وساز سوئدی-چندملیتی است، که در زمینه اجرای انواع پروژه های ساخت و ساز فعالیت می کند.)
نکته تخصصی  : نرم افزاری را انتخاب کنید که از مستندات پروژه برای طراحی های دو بعدی و سه بعدی پشتیبانی می کند. این به کارگران میدانی داده های بهتر و محتوای بیشتری می دهد. این برنامه همچنین در تبدیل مدل ها  از سه بعدی به دوبعدی، نیاز به دستور flattening را برطرف میکند . در اینجا جزئیات با ارزشی از بین می رود، ولی این برنامه به خوبی نیاز به استفاده از برنامه های جداگانه برای عملکردهای مختلف را حذف می کند.

2. زمان را آزاد کنید و بهره وری را افزایش دهید
 

زمان را آزاد کنید و بهره وری را افزایش دهید

در اکثر مشاغل ساختمانی، کارگران میدانی وقت زیادی را در انتظار پاسخ برای سوالات ساخت و ساز، دویدن به سمت تریلر برای هماهنگ کردن کارگاه ساختمانی با طرح، به روز رسانی دستی چک لیست های کاغذی یا سایر اسناد، و درگیر شدن در سایر وظایف کم اهمیت تلف می کنند.
نرم‌افزاری مانند BIM 360 Docs به کارگران امکان دسترسی تلفن همراه به آخرین مجموعه برنامه‌ها، از جمله نمای مشترک نشانه‌گذاری‌ها، مشکلات و درخواست های داده ای را می‌دهد. آنها می توانند به جای هدر دادن زمان با به این سو و آن سو دویدن و منتظر پاسخ ماندن ، با اطلاعاتی که در دست دارند در محل حضور داشته باشند و کار را به نحو احسن انجام دهند. طبق تحقیقات صنایع، این کار به طور متوسط باعث صرفه جویی حدود 9 ساعت زمان در هفته برای هر یک از کارکنان سایت می شود.
این زمانی است که می‌توان آن را برای شناسایی فعالانه و حل مشکلاتی که منجر به دوباره کاری می‌شوند، سرمایه‌گذاری کرد. مطالعه *Skanska نشان داد که سرمایه‌گذاری مجدد این ساعت‌ها در پروژه‌ای 10 میلیون دلاری، تنها با 5 درصد دوباره کاری، باعث صرفه‌جویی 500000 دلاری در هزینه می‌شود.
نکته تخصصی  : کل تیم پروژه خود را در اسرع وقت در بررسی طراحی و ساخت پذیری مشارکت دهید. سوالات را مستند کنید، فرآیندهای مسئله و درخواست اطلاعات را رسمی کنید و همه تغییرات را ثبت کنید. حل کردن به نسبت زودهنگام مشکلات باعث کاهش بسیاری از دوباره کاری های فیزیکی در طول ساخت و ساز می شود.
3. مطمئن شوید که همه از روی آخرین طرح کار می کنند
بیش از نیم یعنی 55٪ از درخواست های دوباره کاری به دلیل داده های میدانی نادرست است. وقتی کارگران در این زمینه برنامه‌های به روز نشده داشته باشند، در بهترین حالت برای دریافت جدیدترین‌ داده ها وقت خود را برای رفتن به تریلر تلف می‌کنند. در بدترین حالت، آنها کار را بر اساس برنامه های قدیمی انجام می دهند.که نتیجه دوباره کاری کردن است.
نرم‌افزاری مانند BIM 360 Docs به‌عنوان منبعی از حقیقت عمل می‌کند که می‌توان در زمان واقعی و مستقیماً از میدان به آن دسترسی داشت. این کار رفت و آمدهای وقت‌گیر به تریلر را حذف می‌کند و تضمین می‌کند که همه آخرین تغییرات، نشانه‌گذاری‌ها، پاسخ‌های درخواست اطلاعات و راه حل مشکلات را دارند.
مجوزهای دسترسی مبتنی بر فایل تضمین می‌کنند که کارگران میدانی فقط به آخرین فایل‌ها ، و فقط به فایل‌هایی که مربوط به کارشان است، دسترسی دارند. کنترل نسخه و نشانه‌گذاری بومی به کاربران این اطمینان را می‌دهد که با مجموعه برنامه‌های درستی کار می‌کنند و به آن‌ها اجازه می‌دهد نظرات و یادداشت‌هایی را مشاهده کنند که با آخرین نسخه به‌روز می‌شوند. کاربران حتی می توانند در فایل ها مشترک شوند تا هر زمان که تغییراتی وجود دارد که نیاز به توجه داشته باشد، بلافاصله هشدارها را دریافت کنند.
نکته تخصصی  : فایل ‌های BIM 360 Docs را طوری تنظیم کنید که روی دسترسی و نگهداری مجموعه‌های فعلی کنترل داشته باشید و فایل‌های مربوط به کار در حال انجام را جدا از سوابق بایگانی شده، نگه دارید .
۴. فعالیت های روزانه و داده های جمع آوری شده را دقیق پیگیری کنید
 

فعالیت های روزانه و داده های جمع آوری شده را دقیق پیگیری کنید

اغلب در کارگاه های ساختمانی، کسی از کار همکار خود خبر ندارد . همین امر منجر به تاخیر در ارتباطات و تعارضات در برنامه ریزی می شود.
BIM 360 Docs یک گزارش کار از تمام اسناد فعالیت‌های مرتبط و تمام تغییراتی که به وقوع پیوسته ارائه می‌کند. نشانه‌گذاری‌ها، مشکلات، درخواست های اطلاعات ، به‌روزرسانی‌های طرح، و فایل‌های قابل دسترسی همگی به وضوح برای همه کسانی که نیاز به دانستن دارند قابل مشاهده هستند. این امر تضمین می‌کند که پاسخ‌ها به موقع داده می‌شوند و آخرین به‌روزرسانی‌ها در اختیار کارگاه قرار می‌ گیرند. همچنین این امکان را فراهم می کند که مشکلات را زودتر برطرف کنید تا کارایی را افزایش داده و دوباره کاری را کاهش دهید.
مطالعه ای توسط مک گراو هیل (McGraw Hill) نشان می دهد که ۷۶ درصد پیمانکارانی که از تکنولوژی مبتنی بر فضای ذخیره سازی ابری استفاده می کنند هم کاری تیمی بهتری را گزارش می دهند. * اسکانسکا پی برده که دوباره کاری های مرتبط با کنترل ، به لطف استفاده از سیستم های مدیریت اسناد مبتنی بر فضای ذخیره سازی ابری مانند BIM ۳۶۰ کاهش 45 درصدی داشته است .
نکته تخصصی : نرم‌افزاری را انتخاب کنید که راهی سریع برای مشاهده مشکلات کل پروژه و لیست‌های درخواست داده ارائه می‌دهد تا به سرعت ببینید چه مواردی نیاز به توجه فوری دارند. این بسیار سریعتر از نگاه کردن به تعدادی برگه برای بررسی وضعیت است.
5. از داده ها برای مزیت رقابتی خود استفاده کنید
این ضرب المثل قدیمی را به خاطر دارید که می‌گفت: « انجام یک کار برای بارها و بارها و انتظار نتیجه متفاوت، تعریف دیوانگی است»؟ برخی از شرکت های ساختمانی می توانند در این دسته قرار گیرند. ما بارها و بارها در پروژه‌ها اشتباهات مشابهی را مرتکب می‌شویم، هزینه‌های غیرقابل توجیهی را به بار می‌آوریم و باعث ناامیدی بی‌شماری می‌شویم.
BIM 360 Docs *سیلوهای داده‌ای را که مانع از شناسایی علت اصلی مشکلات می‌شوند را حذف می‌کند. داده‌های ذخیره‌شده و جمع‌آوری‌شده در BIM 360 Docs را می‌توان برای ارائه بینش قدرتمند برای پروژه‌های آینده مورد استفاده قرار داد و به سمت استفاده از شاخص‌های پیشرو به جای شاخص‌های قدیمی حرکت کرد.
(* سیلوهای داده : در فرآیند تحلیل داده کسب‌وکار، سیلوهای داده اغلب مفهوم منفی دارند و باعث می‌گردند بهره‌وری و یکپارچگی داده‌ها پایین بیاید)
به عنوان مثال، اگر بخشی از پروژه به دلیل دوباره کاری چندین هفته عقب تر از برنامه زمان بندی شده باشد، می توانید آن بخش از طرح را فراخوانی کنید، تمام فروشندگان و فعالیت های مرتبط را بررسی کرده و علت مشکل را کشف کنید. این علت هرچه که باشد، از تاخیر در پاسخ ها به درخواست داده ، جزئیات ناقص، مشخصات از دست رفته یا یک فروشنده ناتوان ، می‌توانید مقصر را شناسایی کرده و فرآیندی را برای جلوگیری از مشکل در آینده تنظیم کنید. 
اما ، سازمان‌هایی که از چندین برنامه برای مدیریت اسناد خود استفاده می‌کنند، برای در کنار هم قرار دادن تکه‌های پازل با مشکل مواجه خواهند شد.
نکته تخصصی : به محض اینکه تیم ساخت و ساز شروع به کار کرد ، داده های پروژه خود را در یک سیستم واحد قرار دهید. با تعیین سطح دسترسی، کنترل ورژن برنامه و قابلیت سازماندهی فایل های پروژه، هیچ خطری در جمع آوری زود هنگام اطلاعات شما وجود ندارد.

لینک منبع اصلی

بازگشت به صفحه اصلی
گالری تصاویر

مطالب مرتبط

افراد دارای مهارت در این زمینه

در صورتی که در این زمینه تخصص یا مهارتی دارید، پس از ثبت نام در سایت و تکمیل فرم مشخصات شخصی ، پروفایل خود را به لیست زیر اضافه نمایید .

ابتدا وارد شوید

ابتدا وارد شوید

و یا ثبت نام نمایید.

وارد شوید

نظر دهيد