رکوردشکنی بی سابقۀ عرضه بتنِ بدون سیمان در پروژه تونل های شبکه ملی برق لندن
شرکت نشنال گرید (National Grid)و پیمانکار تونل های برق لندن،یعنی شرکت سرمایه گذاری مشترک هوچتیف-مورفی (HMJV)، بزرگ ترین پروژه جهانی بتن ریزی پیوستۀ دوست دار زمین را با جلوگیری از انتشار 82 تن کربن به پایان رسانده اند.
هدف این پروژه یک میلیارد پوندی کمک به لندن برای تامین تقاضای برق در آینده و جایگزینی فناوری هایی است که عمر آنها به پایان رسیده است.این تونل ها 30 تا 50 متر زیر سطح زمین با حداقل عمر 120 سال طراحی شده اند.
فاز اول این طرح که در سال 2018 تکمیل شد، شامل ساخت 32 کیلومتر تونل و دو ایستگاه فرعی عمدتاً در شمال لندن بود. فاز دوم یک میلیارد پوندی این طرح در جنوب لندن متمرکز شده است و شامل 32.5 کیلومتر تونل با قطر 3 متر از ویمبلدون(در حومه لندن) تا کریفورد(شهرکی در جنوب شرقی لندن) و ایستگاه فرعی جاده بنگوورث در منطقه لمبث با چهار دستگاه حفاری تونل است که در پنج بخش از پروژه استفاده می شود.
در مجموع، 736 مترمکعب بتن پایدار و بدون سیمان در این پروژه ریخته شد تا پایه شفت محرک تونل با عمق 55 متر در ایستگاه پست برق ملی هرست در جنوب لندن را تشکیل دهد.
روش بتنِ بدون سیمان توسط واگنرز (Wagners) توسعه یافت و توسط شرکت Capital Concrete عرضه شد. در این روش،برای بتنِ ژئوپلیمر از فعالیت شیمیایی سربارۀ کوره ذوب آهن و پودر خاکستر زغال سنگ حاصل از ضایعات صنعتی به جای سیمان استفاده می شود. به گفته واگنرز، این بتن کربن را تا حدود 64 درصد کاهش می دهد و در مقایسه با بتن معمولی،از انتشار 111 کیلوگرم کربن دی اکسید در هر متر مکعب بتن ریخته شده ، جلوگیری می کند.
اونور آیدمیر، مدیر پروژه شبکه ملی برق لندن، در مورد این طرح نوآورانه اظهار داشت: «ما همیشه به دنبال روشهای جدیدی برای نوآوری هستیم و اکنون استفاده از این جایگزینِ بدونِ سیمان و بدون کربن به جای بتن معمولی در این مقیاس بزرگ، هیجانانگیز است. این رکورد شکنی جهانی همچنین فرصتی را برای ارزیابی این فناوری پیش از گسترش احتمالی آن در آینده ، در شبکه برق ما در انگلستان و ولز فراهم می کند ، که نشان دهنده همت بلند ما برای دستیابی به ساخت و ساز خالص بدون کربن در تمام پروژههایمان تا سال 2025/2026 است.
استفاده از بتن دوستدار زمین توسط تیمی از مهندسان جوان در این پروژه و با پشتیبانی کارشناسان مهندسی شرکت های HMJV و Aecom، Mott MacDonald و WSP، پس از چندین آزمایش در سایتهای مختلف تونلهای برق لندن انجام شد.
راج کوندان، سرپرست فنی شرکت HMJV می گوید: "ما در HMJV، در ارتباط با زنجیره تامین خود، در تلاش برای پیشبرد راه حل های نوآورانه و پیشرفته هستیم و کار باورنکردنی که این تیم در این پروژه در استفاده آزمایشی و در مقیاس بزرگ از بتن دوستدار زمین در کاربردهای موقت و دائمی انجام داده است، نمونه خوبی از این تلاش است.
"تکمیل بزرگترین بتن ریزی بدون سیمان پیوسته ، گواهی بر نبوغ و همکاری همه دست اندرکاران به عنوان بخشی از طرح سازمانی پروژه 13 است، و نشان می دهد که چگونه یک مشتری، پیمانکار و زنجیره تامین می توانند با یکدیگر همکاری کنندتا گامی بزرگ در حرکت رو به جلو این صنعت در کاهش انتشار کربن بردارند. "
لوک اسمیت، مدیر عامل شرکت Capital Concrete افزود:" ما بتن دوستدار زمین را با کربن کم و کارایی بالا از ژانویه 2020 به عنوان جایگزینی برای بتن استاندارد با پایه سیمانی عرضه می کنیم .
خوشحالیم که تیم Capital Concrete میتواند با شرکت HMJV برای ارائه تخصص فنی و تمرکز بر خدمت به مشتری، در بزرگترین رویدادِ بتن دوستدار زمین تا به امروز ، در سطح جهانی و در یک دوره ۱۱ ساعته برای پروژه تونلهای برق لندن همکاری کند."
این رکوردشکنی در روز زمین (22 آوریل) در سایت پست ملی برق هرست اتفاق افتاد. پس از اتمام موفقیت آمیز 9.2 کیلومتر تونل سازی در دو مسیر تونل از هرست به التهام و کریفورد، برای پر کردن پایه شفت تونل به عمق 55 متر تا سطح دائمی آن، از بتن بدون سیمان استفاده شد.
اندی آیزود، مدیر منطقه ای الواگنرز انگلستان می گوید: «ما خوشحالیم که شرکت های National Grid و HMJV استفاده از بتن دوستدار زمین (EFC) را در پروژه تونل های شبکه ملی برق لندن انتخاب کرده اند، زیرا با استفاده از یک بتن بسیار کم کربن برای این پروژه، از انتشار حدود 82 تن کربن دی اکسید جلوگیری کرده اند.»
«این بزرگترین بارگیری مداوم بتن دوستدار زمین است که تاکنون انجام شده است و انجام آن در روز زمین کاملاً مناسبت داشت . ما امیدواریم که سایر مشتریان عمده ما ، از الگوی شبکه ملی برق، در کمک به ما برای کربن زدایی بخش ساخت و ساز پیروی کنند.»
شبکه ملی برق لندن اخیراً به سایت NCE گفته است که کار کابل کشی در این پروژه قرار است به زودی آغاز شود. قرارداد اینکار که شامل نصب 200 کیلومتر کابل 400 کیلوولتی است که چندین پست را به هم متصل می کند، با شرکت ساختوساز بریتانیایی بالفور بیتی بسته شده است.
طرح کلی این پروژه قرار است در سال 2027 تکمیل شود.
مطالب مرتبط
افراد دارای مهارت در این زمینه
در صورتی که در این زمینه تخصص یا مهارتی دارید، پس از ثبت نام در سایت و تکمیل فرم مشخصات شخصی ، پروفایل خود را به لیست زیر اضافه نمایید .