فربیلد ، معرفی آخرین اخبار تکنولوژی ساخت و ساز
وب سایت فربیلد
شرکت فردید بنای ماندگار
خرید اکانت میدجورنی

قسمت اول بهترین نرم افزارهای مدل سازی سه بعدی : 10 نرم افزار برتر

Top 10 The Best 3D Modeling Software

مهندس مارال شایق | جمعه, 01 اردیبهشت,1402

اگر به دنبال نرم افزار طراحی سه بعدی هستید، مقاله راهنمای ما را برای یافتن متناسب ترین نرم افزار با نیازهای خود در مدل سازی سه بعدی بررسی کنید. برخی از این برنامه ها حتی رایگان هستند!
مدل‌های سه بعدی نقش مهمی در هر نوع از تولید، چه دیجیتال و چه فیزیکی ، نظیر ساخت انیمیشن، طراحی بازی، معماری، ساخت و طراحی محصول، ایفا می‌کنند . طراحی مدل‌های سه‌بعدی می‌تواند حتی پیچیده تر از طراحی اشکال هنری به روش سنتی به نظر برسد، اما پس از مدتی تمرین با این نرم‌افزارهای قدرتمند پنهان در پشت این طرح ها، متوجه می شوید که واقعاً همه چیز ساده است.
با این اوصاف، هنگام انتخاب نرم‌افزار مدل‌سازی سه‌بعدی برای هرکاری، گزینه‌های زیادی وجود دارد که هر کدام دارای نقاط قوت و ضعفی هستند که آن‌ها را برای برخی از مشاغل مدل‌سازی بهتر از دیگران می‌کند. با توجه به این تفاوت ها، ضروری است که نرم افزاری مناسب هدف خود جهت تحقق بخشیدن به عناصر ایده هایتان انتخاب کنید ، بدون اینکه وقت خود را با استفاده از ابزارهای اشتباه تلف کنید .
برای کمک به شما در انتخاب درست، نگاهی عمیق به این زمینه انداخته ایم و فهرستی از محبوب ترین و پشتیبانی شده ترین برنامه های مدل سازی سه بعدی را گرد هم آورده ایم. اگر شما در این زمینه فردی مبتدی هستید، ممکن است انتخاب برخی از این نرم افزارها کار شما را آسان تر نکند، اما زمانی که ایده‌های سه بعدی بزرگ خود را که با استفاده از این نرم افزارها ساخته اید به کار می‌گیرید، بارها به شما در ارتباط با صنعت، مهارت های قابل انتقال و احساس رضایت شخصی سود میرسانند . اگر از قبل تا حدودی در مدل‌سازی سه‌بعدی مهارت کسب کرده اید و در حال بررسی یک برنامه جدید هستید، ما چند ویژگی را که فکر میکنیم هر کدام از آن ها حائز اهمیت اند، برای شما فهرست کرده‌ایم .
شایان ذکر است ما به طور خاص بر روی نرم افزارهای مدل سازی سه بعدی به معنای خالص همین کلمه تمرکز کرده ایم و نرم‌افزار CAD را که برای اهداف طراحی  مهندسی مناسب‌تر است به نفع نرم‌افزارهایی که معمولاً توسط هنرمندان استفاده می‌شود، حذف کردیم . هرچند که امکان وجود نقطه تلاقی بین این اهداف هم اجتناب ناپذیر است .
این لیست نرم افزاری بدون هیچ ترتیب خاصی، آورده شده است .
نرم افزار طراحی سه بعدی Blender

نرم افزار طراحی سه بعدی Blender


• نام نرم افزار: Blender
• شرکت سازنده : Blender Foundation
• سیستم عامل : OSWindows، macOS (از جمله Apple Silicon)، لینوکس
• ارزش گذاری: بله، از طریق Blenderkit
• پشتیبانی رسمی/ آموزش :  راهنمای کاربر ، آموزش ها، انجمن ها، استانداردهای (تجاری)
• سایر پشتیبانی ها : گروه‌های دیگر بزرگ Reddit و Discord،کانال رسمی فعال YouTube، تعداد زیادی از منابع کاربری در YouTube
• قیمت :رایگان (کمک مالی امکان پذیر است)
• دانلود : blender.org

نرم افزار  , Blender ابزار ارتش سوئیس برای مدل سازی سه بعدی است . این نرم افزار برای خیلی ها همه چیز  است. برای ما، این نرم افزار یک پلت فرم طراحی سه بعدی رایگان عالی است که تعداد زیادی ابزار مدل سازی را ارائه می دهدو هیچ هزینه ای هم ندارد . در مدل سازی سه بعدی هیچ چیز با ارزش تر از این ویژگی نیست.
Blender نرم افزاری با منبع باز است، به این معنی که جامعه ای که از آن استفاده می کند به آن بازخورد داده و قابلیت استفاده و مجموعه ویژگی های آن را بهبود می بخشند.

راحتی در استفاده
برای مدتی، Blender به دلیل گزینه‌های منوی بسیار زیاد و منحنی یادگیری دشوار در میان طراحان بدنام بود، اما دیگر اینطور نیست. یک رابط کاربری بسیار مرتب تر و آموزش های بسیار زیاد برای عوامل پروژه و افراد جامعه به طور یکسان، کار را برای تازه واردان و پذیرندگان این نرم افزار آسان‌تر می‌کند تا به خودشان بیایند و شروع به استفاده از ابزارهای بسیار قدرتمند این برنامه کنند . از جمله این ابزارها یک جریان کار مبتنی بر گره است که انعطاف‌پذیری بسیار خوبی را برای کار شما به ارمغان می‌آورد.
اگر به دنبال این هستید که از کجا شروع کنید، می‌توانید چند آموزش مبتدی Blender را امتحان کنید یا بهتر است مستقیماً به سراغ آموزش کلاسیک Blender's Andrew Price  یا AKA Blender Guru و یا سایر آموزش‌های اجتماعی Blender بروید. انبوهی از این مدل آموزش ها وجود دارد.
امکانات
Geometry Nodes
یکی از جدیدترین ویژگی های نرم افزار Blender ، Geometry Nodes ، است . عاملی که باعث می شود این نرم افزار گوی سبقت را در فروش از دیگر نرم افزارهای با قیمت بالاتر برباید. متدهای جدید این برنامه در جریان کار مدل‌سازی ، راه‌های جدیدی را برای ایجاد طرح‌ها در پارامترها باز می‌کند و می‌توان به سرعت آن‌ها را به شیوه ای که به آسانی قابل ویرایش باشد مشاهده کرد. اگرچه برخی نرم‌افزارهای حرفه‌ای دیگر در حال حاضر در روند مدل‌سازی چیزهای بیشتری برای ارائه دارند، ولی به نظر می‌رسد ، Geometry Nodes با هر به‌روزرسانی که دسته‌ای از گره‌های جدید و بهبود یافته را اضافه می‌کند، توجه زیادی را به سوی نرم افزار Blender جلب می‌کند و کاربران برای مدت طولانی از این امکانات بهبود یافته لذت میبرند.
Cycles & Eevee 
Cycles و Eevee *رندرهای مربوط به Blender هستند، Eevee یک موتور زمان واقعی است در حالی که Cycles رندرهایی با کیفیت تولید می کند. Eevee در حین کار با مدل‌های شما، از شطرنجی‌سازی برای ایجاد سریع یک رندر تقریبی استفاده می‌کند، اما Cycles درخشان ترین نقطه نرم افزار Blender است.این موتور رندر با منبع باز یک رندر فیزیکی با کیفیت و حرفه ای است ، به این معنی که برای دقیق مشخص کردن نوع انتشار نور از جمله بازتاب نور، ردیابی اشعه نوری را ارائه می دهد. یک رندر خوب برای هر نرم افزار مدل سازی سه بعدی ضروری است، اما ما واقعا تحت تاثیر کیفیت موتورهای رندر برنامه Blender و ادغام یکپارچه آنها در مراحل مختلف جریان کار طراحی هستیم.
(*رندر : فرآیندی است برای ایجاد یک عکس فوتورالیستی یا غیر فوتوریالیستی از یک مدل سه بعدی با استفاده از یک برنامه کامپیوتری)
مجموعه ای کامل از ابزارهای هنری طراحی
صحبت از آنچه که Blender را متمایز می کند، می تواند دشوار باشد. اگرچه بسیاری از ویژگی‌های این برنامه در نرم‌افزارهای استاندارد مشابه وجود دارد ،اما Blender یکی از قوی‌ترین مجموعه‌ ویژگی‌ها و جریان‌های کاری را دارد که کاربران می‌توانند در یک برنامه واحد و به صورت رایگان به آن دسترسی داشته باشند. این یک شاهکار تعجب برانگیز است چراکه سایر برنامه های پولی گاهی اوقات در پذیرش ویژگی ها و جریان های کاری جدید کند بوده اند.
شما در هر کدام از مراحل مدل‌سازی شبکه ای ، انیمیشن سازی و استخوان بندی یک کاراکتر، مجسمه‌سازی، کد‌نویسی، ایجاد جلوه‌های بصری ویژه ، ویرایش ویدیو، رندر یا موارد دیگر که باشید، Blender حداقل ابزارهای اساسی برای پشتیبانی از آن مرحله را در اختیار شما قرار داده است.
قیمت گذاری و مقایسه
معمولاً مقایسه را با میزان کارآمد بودن یک برنامه و هزینه پرداختی برای آن در مراحل مختلف حرفه ی یک هنرمند دیجیتال نظیر : یادگیری، فروش مدل‌های آماده، رشد یک کسب‌وکار کوچک و غیره انجام میدهیم. ولی چون کل مجموعه Blender از همان ابتدا رایگان است، ما واقعاً نمی‌توانیم آن را با این استاندارد اندازه‌گیری کنیم. پس در عوض، ما به این موضوع می پردازیم که این نرم افزار چقدر برای رشد حرفه ای موثر است.

Blender نرم افزاری بسیار فراگیر است که توسط علاقه مندان، دانش آموزان و متخصصان به طور یکسان استفاده می شود. از آنجایی که این برنامه کاملاً رایگان است،اغلب انتخاب مبتدیان است و یک جامعه بسیار حامی در اطراف خود دارد.کار کردن با Blender قبلاً برای کسانی که تازه شروع به کار کرده بودند ترسناک بود، ولی در طول سال‌ها این برنامه رابط کاربری خود را به گونه‌ای ساده‌تر کرده است که آن را برای تازه‌کاران بسیار راحت تر می‌کند.
شما می‌توانید مدل‌سازی سه بعدی را در Blender به روش‌های مختلفی نظیر : مجسمه‌سازی دیجیتال، مدل‌سازی مبتنی بر شبکه و مدل‌سازی پارامتریک که همگی امکان پذیر هستند انجام دهید. اما این برنامه مجموعه کاملی از ابزارها را برای مراحل بعدی *پایپ لاین کردن ارائه می دهد. به این معنی که وقتی دامنه کار خود را گسترش می‌دهید هم تنها به یک ابزار نیاز دارید و می‌توانید به راحتی از Blender برای انیمیشن سازی، رندر کردن، ویرایش ویدیو یا جلوه‌های بصری استفاده کنید .
(*پایپ لاین : بطور کلی روند استخراج و پردازش داده‌ها، از چند مرحله تشکیل می‌شود که هر کدام از مراحل مدت زمان خاصی را برای اجرا به خود اختصاص می‌دهند. اما اگر یکی از مراحل، مدت زمان زیادی طول بکشد، کل روند برنامه معطل می‌ماند تا این مرحله انجام شود. برای غلبه بر این مشکل، از مفهوم پایپ لاین استفاده می‌کنیم.)
اگرچه این برنامه رایگان است و اغلب توسط افراد مبتدی استفاده می شود، اما فوق العاده قدرتمند است و نرم افزار انتخابی برای بسیاری از استودیوهای حرفه ای انیمیشن سازی است. در واقع، پذیرش حرفه‌ای گسترده Blender به این دلیل است که نسخه‌های پشتیبانی طولانی مدت (LTS) آن هنوز هم ارائه می‌شوند، بنابراین پروژه‌های بزرگ می‌توانند به همان نسخه نرم‌افزاری وابسته باشند که در طول کارشان پشتیبانی می‌شد.
به دلیل هزینه کم ورود به برنامه ، جامعه مفید، رابط کاربری قابل دسترس ، و پذیرش و پشتیبانی حرفه ای، ما معتقدیم که Blender مناسب ترین برنامه مدل سازی سه بعدی است.
بهترین برای: انیمیشن و مدل سازی شبکه. اگرچه Blender خیلی خوب عمل می‌کند، اما انیمیشن سازی و مدل‌سازی شبکه هنوز در جایگاهی هستند که بیش از هر چیز دیگری حائز اهمیت اند. شما به راحتی می توانید این برنامه رایگان با منبع باز را برای استفاده در یک استودیوی انیمیشن حرفه ای انتخاب کنید ، اما بسیاری از نرم افزارهای کاربردی دیگر هم در این لیست وجود دارد که احتمالاً از ویژگی های تخصصی تری برخوردارند.

نرم افزار طراحی سه بعدی ZBrush

• نام نرم افزار: ZBrush
• شرکت سازنده : Maxon 
• سیستم / سیستم عامل : Windows، macOS ،(Apple Silicon فقط در حالت سازگاری)
• ارزش گذاری: مرکز منابع ZBrush
• پشتیبانی رسمی / آموزش : راهنمای کاربر، پایگاه دانش و آموزش ZClassroom، راهنماهای پخش زنده
• سایر پشتیبانی ها : گروه فعالی در Reddit و کانال رسمی یوتیوب، تعداد زیادی از منابع کاربری در YouTube
• قیمت : 39.00 دلار در ماه، 359.00 دلار در سال، یا 895 دلار یک بار برای همیشه (قیمت ها برای نسخه  ZBrushCore کمتر است )
• دانلود : maxon.net
ZBrush احتمالاً پیشرفته‌ترین نرم افزار مدل‌سازی برای مجسمه سازی دیجیتال در این فهرست است ، این نرم افزار اولین پیشنهاد شرکت Pixologic بود. در سال 2022، این شرکت توسط شرکت Maxon خریداری شد . Maxon ارائه دهنده راه حل های نرم افزاری سه بعدی است و همان شرکتی است که پشت نرم افزار Cinema4D قرار دارد. نرم افزارZBrush عموماً ابزار مورد علاقه هنرمندان دیجیتالی است که کار با "خشت دیجیتال" را به مدل‌سازی شبکه یا پارامتریک ترجیح می‌دهند.
Maxon همچنین نسخه های سبک تر (و مقرون به صرفه تر) را در قالب نام های ZBrushCore و ZBrushCoreMini (که کاملا رایگان است) ارائه می دهد، اما ZBrush جایی است که بهترین ویژگی ها را می توان در آن یافت.
سهولت در استفاده
از آنجایی که ZBrush نرم افزار تخصصی برای مجسمه سازی دیجیتال است، استفاده از این برنامه برای این منظور بسیار ساده است. اگر با روندکار آشنا باشید، جابه‌جایی بین قلم‌ها و رایج‌ترین ابزارهای شما دومین دلیل بر سادگی این برنامه خواهد بود. گفتنی است، ZBrush عملکردهای زیادی را برای چنین برنامه متمرکزی ارائه می دهد ، همین امر می تواند در ابتدا افراد تازه کار را کمی گیج کند. درصورتی که تازه کار باشید و در یافتن ویژگی‌های مهم پنهان شده در منوهای قابل ارتقا مشکل داشته باشید یا از گزینه‌های متنوع ابزارهایی که به اندازه یک قلم ساده هستند، سردرگم شوید، ZBrush می‌تواند برای شما ترسناک باشد.ولی خوشبختانه، این برنامه مجسمه سازی دیجیتال دارای یک جامعه بسیار فعال با حجم عظیمی از آموزش ها برای هر سطح از تجربه است.
اگر تازه شروع کرده‌اید، برای آشنایی با رابط کاربری و قرار گرفتن در مسیر درست، نگاهی به ZClassroom Pixologic بیاندازید تا آموزش‌های رایگان برای پیشرفت را دریافت کنید.
امکانات
مجموعه عظیمی از براش ها
ZBrush احتمالاً بیشتر به خاطر آرایه خیره کننده "Brush" (ابزارهای مجسمه سازی مجازی) که برای ویرایش اجسام جامد ارائه می دهد شناخته شده است. اینها ابزارهایی هستند که به هنرمندان اجازه می دهند تا با خاک رس دیجیتال به درستی مجسمه سازی کنند و نیازی به حک کردن ریزترین جزئیات مانند خشت واقعی را از بین می برند.
بیش از 300 قلم قابل تنظیم در برنامه پیش فرض بارگذاری شده است. اگر این میزان کافی نیست، شما می‌توانید قلم‌های خود را سفارشی کنید یا فقط برخی از قلم ‌ها را از بازارهای دیگری مانند ZBrushGuides بگیرید.
تعداد گسترده چند ضلعی 
ZBrush می‌تواند تا 100 میلیون چند ضلعی را در هر مش، بسته به سخت‌افزار شما، قبل از شروع مدل‌سازی، مدیریت کند. این نرم‌افزار با نرم‌افزار منحصربه‌فرد Pixologic راه‌اندازی شده است که با استفاده از «Pixols»  یک «پیکسل هوشمند» (همانطور که Pixologic آن را توصیف می‌کند)، محدودیت‌های سنتی *وکسل‌های سه بعدی را دور می‌زند. پیکسل‌ها اساساً پیکسل‌های دو بعدی هستند که دارای اطلاعات فرعی بیانگر عمق هستند که آنها را «2.5 بعدی» می‌سازد. پس از رندر کردن، پیکسل ها به وکسل های مشابه تبدیل می شوند.
(*وکسل : به کوچکترین جز ساختاری یک تصویر ۳ بعدی گفته می شود به عبارت دیگر وکسل مشابه ۳ بعدی یک پیکسل است.)

مش های پایه دینامیک DynaMesh
اگر در حین طراحی جزئیات یک مدل دیجیتالی نیازمند به کشش،کج کردن یا ‌طور دیگری تغییر شکل در مش پایه خود باشید، ZBrush شما را با DynaMesh همراهی می کند. این ویژگی به طور خودکار توپولوژی مدل را تازه می کند و به شما این امکان را می دهد که مدل پایه خود را بدون تغییر شکل چند ضلعی های آن به طرز چشمگیری تغییر شکل دهید.
این ویژگی احتمالاً در مراحل بعدی طراحی شما جایگزین تقسیم بندی فرعی نخواهد شد، اما در مراحل اولیه روند کار شما را قوی تر می کند و باعث صرفه جویی زیادی در زمان و جلوگیری از ناامیدی در مسیر کار می شود.
قیمت گذاری و مقایسه
ZBrush احتمالا بهترین نرم افزار مجسمه سازی دیجیتالی است که یک حرفه ای می تواند داشته باشد، اما گران است. خوشبختانه، کسانی که مطمئن نیستند که آیا این برنامه ارزش یک سرمایه گذاری سنگین را دارد یا نه، می توانند ابتدا از نسخه های در دسترس ZBrush مانند نسخه رایگان ZBrushCoreMini و یانسخه مقرون به صرفه ZBrushCore استفاده کنند. این نسخه‌های ساده و محدود از این برنامه به شما کمک می‌کند مجسمه‌سازی را با تنوع کمتری از ابزارها و ویژگی‌ها شروع کنید، ولی در عین حال به شما ایده‌ای هم درباره کارهایی که نرم‌افزار Pixologic می‌تواند انجام دهد، ارائه می‌کند. مجوزها و محدودیت های مختلف ارائه شده توسط شرکت Maxon به شرح زیر است:
ZBrush : 39 دلار ماهانه / 359 دلار سالانه / 895 دلار یکبار برای همیشه 
مجموعه کامل ابزار بدون محدودیت در اختیار شماست و به طیف وسیعی از براش های نرم افزار دسترسی دارید و توانایی ایجاد یا وارد کردن براش های خود را دارید، این برنامه با حداکثر 100 میلیون چند ضلعی کار می کند (اگر سخت افزار شما بتواند از عهده آن برآید) و همه ویژگی های ZBrush ، مانند DynaMesh  در دسترس شما خواهد بود .
ZBrushCore : 10 دلار ماهانه
ZBrushCore در تمام جنبه های کلیدی به طور قابل توجهی محدودتر از مجموعه کامل ZBrush است. کاربران محدود به 20 میلیون چند ضلعی در هر مش هستند و فقط 40 براش به آنها داده می شود . اگرچه کاربران همچنان می توانند براش های سفارشی ایجاد کنند و براش های ساخته شده برای ZBrushCore (نه برای ZBrush) را وارد کنند. خوشبختانه DynaMesh در ZBrushCore موجود است، اما ویژگی‌های رندر کردن پیشرفته مانند raytracing وجود ندارد. اگرچه ZBrushCore بیشتر بر روی سرگرمی متمرکز است، اما این نرم افزار می تواند برای مقاصد تجاری هم استفاده شود. لیست مقایسه ZBrushCore Maxon را بررسی کنید تا ببینید این نسخه چه چیز دیگری را از دست داده است.
ZBrushCoreMini: رایگان
اگر فقط می خواهید که قبل از پول خرج کردن ، پا به دنیای ZBrush بگذارید ، هنوز یک گزینه برای شما وجود دارد.شرکت Maxon همچنان به ارائه نسخه محدود ZBrushCoreMini به صورت رایگان ادامه می دهد ، اما این نسخه بسیار محدود است. کاربران ب فقط 750 هزار چند ضلعی در هر مش محدود هستند ، فقط 12 براش دارند ، و DynaMesh هم در دسترس آنها نیست. ولی هنوز هم می‌توانند از برخی مش‌های جابجایی مجازی (VDM) استفاده کنند .این روش مسیر میانبری برای برس کردن ویژگی‌های سه بعدی دقیق روی مدل‌هاست ، که ممکن است برای کسانی که تازه شروع به کار کرده‌اند مفید باشد. شاید مهمتر از همه، ZBrushCoreMini صرفاً برای استفاده غیرتجاری است. مقایسه کامل ZBrushCoreMini با ZBrush Core را بررسی کنید تا ببینید چه چیز دیگری کم شده است.

بهترین برای: مجسمه سازی دیجیتال. اگرچه ZBrush مجموعه کامل مدل‌سازی و انیمیشن را در اختیار کاربران قرار می‌دهد،ولی مجسمه‌سازی چیزی است که این نرم‌افزار در آن تخصص دارد و ویژگی های برجسته‌ این نرم افزار بر روی همین امر متمرکز است.

لینک منبع اصلی

بازگشت به صفحه اصلی
گالری تصاویر

مطالب مرتبط

پارس هاست

افراد دارای مهارت در این زمینه

در صورتی که در این زمینه تخصص یا مهارتی دارید، پس از ثبت نام در سایت و تکمیل فرم مشخصات شخصی ، پروفایل خود را به لیست زیر اضافه نمایید .

ابتدا وارد شوید

ابتدا وارد شوید

و یا ثبت نام نمایید.

وارد شوید

نظر دهيد