چرا داشتن یک طرز فکر منعطف برای ایجاد کسب و کارهای معماری بهتر، ضروری است؟
این مقاله از زبان ایولین لی رئیس استراتژی کار و نوآوری در شرکت فناوری های Slack، موسس و یکی از میزبانان پادکست تمرین معماری است که به عنوان صد و یکمین رئیس موسسه معماران آمریکا در سال ۲۰۲۵ خدمت خواهد کرد.
داشتن یک طرز فکر منعطف مبتنی بر رشد و یادگیری برای فراتر رفتن از یک تجارت معمولی یا در این مورد خاص ، فراتر رفتن از خدمات معماری سنتی، امری ضروری است.
ادارۀ یک شرکت معماری موفق چالش برانگیز است. این کار در بهترین شرایط اقتصادی به اندازه کافی سخت است و در یک فضای اقتصادی که به طور فزاینده ای در حال تغییر است، پیچیده تر هم می شود. همچنین ما انسان ها تمایل داریم که با داشتن یک طرز فکر ثابت در مورد اینکه چگونه به کسب و کار و مشاغل خود بیاندیشیم، اوضاع را بدتر هم بکنیم.
به تجربۀ من، طرز فکر منعطف چشم انداز خوبی برای معماران است که می توانند از آن استفاده کنند و از آن بهره ببرند.
این مقاله بخشی از یک مجموعه، در مورد طراحی یک کسب و کار بهتر برای معماران است، و چون در حال کار برای نوشتن طرح کسب و کارم در زمینه کارهای معماری هستم، نقش کوچکی در نگارش این مجموعه ایفا کردم. سایر عناوین این مجموعه عبارتند از:
• «معماران در کسب و کار بد عمل می کنند» : در این عنوان دلیل عملکرد بد معماران در کسب و کار و آنچه می توانیم در مورد این موضوع انجام دهیم، آمده است.
• چرا شرکت های معماری به بیانیه های ماموریت، چشم انداز و ارزش های بهتری نیاز دارند؟
• معماران چگونه می توانند به طرز فکری مناسب برای طراحی یک کسب و کار بهتر برسند؟
بنابراین، در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد که طرز فکر منعطف چیست؟
مفهوم طرز فکر منعطف توسط روانشناس کارول دوک در دهه 1980 ایجاد شد. پژوهش دوک بر درک چگونگی تاثیر باورهای افراد در مورد هوش و تواناییهایشان بر انگیزه، یادگیری و موفقیت آنها متمرکز بود.
دوک مطالعات متعددی را برای بررسی تأثیر طرز فکر بر یادگیری و پیشرفت انجام داد. تحقیقات او نشان داد که افرادی با طرز فکر منعطف ، که معتقد بودند تواناییهایشان میتواند از طریق تحقیق و بیشتر انجام دادن کارها توسعه یابد، نسبت به افرادی که طرز فکر ثابتی دارند، به احتمال زیاد چالشها را پذیرفته، در مواجهه با شکستها پافشاری میکنند و به سطوح موفقیت بالاتری دست مییابند.
مفهوم طرز فکر منعطف فراتر از حوزۀ روانشناسی محبوبیت پیدا کرد و به طور گسترده در حوزه های مختلف از جمله آموزش، تجارت، ورزش و توسعه فردی مورد استقبال قرار گرفت. این مفهوم به یک مولفۀ کلیدی در تقویت انعطاف پذیری، سازگاری و بهبود مستمر تبدیل شده است.
من معتقدم معماران با به کارگیری یک طرز فکر منعطف، می توانند با ذهنی باز به کار خود بپردازند، چالش ها را به عنوان فرصت هایی برای رشد بپذیرند، از شکست ها درس بگیرند و به طور مستمر مهارت ها و تخصص خود را توسعه دهند. این طرز فکر می تواند منجر به نوآوری، خلاقیت و موفقیت بیشتر در زمینه معماری و فراتر از آن شود.
سوال اینجاست که چگونه در کسب و کار خود به یک طرز فکر منعطف برسیم؟ من واقعاً در حال بررسی نوع کسب و کاری هستم که باید ایجاد کنم تا چشم انداز کسب و کارم را با ارزش های شخصی خود هماهنگ کنم.
یکی از راههایی که به نظرم می رسد، تصمیم به تمرکز بر جریانهای درآمدی است که به من امکان میدهد از بیشترین تعداد افراد حمایت کنم بدون اینکه محدودیتهای اضافی برای زمانم اضافه کنم، زیرا زمان همیشه محدود خواهد بود. این برای من، به معنای ارائه منابعی است که برای همه قابل دسترسی است.
همچنین، مشاوره و ارائه خدمات حرفهای، بهویژه برای شرکتهای معماری، سخت است و تمام آنچه برای ساخت یک کانال ارتباطی لازم است، ریسکی است که ما در تصمیمگیری به پروژههایی با برنامه زمانی طولانی میدهیم که ممکن است به درست قبل از شروع یا حتی بعد از شروع کار کشیده شوند. یکی از همکاران من به تازگی در مطالب خود به شیوه اداره یک شرکت موفق با عنوان آربیتراژ کاری (در منفی ترین حالت ممکن) اشاره کرده است.
همچنین این موضوع مقیاس پذیر نیست. این بدان معناست که تنها راه افزایش درآمد، افزایش دستمزد یا افزایش تعداد ساعات کاری شما در روز با کار بیشتر، برون سپاری یا افزایش کارکنان است (همه اینها هزینه دارد)
به نظر من، به کارگیری طرز فکر منعطف برای فراتر رفتن از تجارت معمولی یا در این مورد خاص ، فراتر رفتن از خدمات معماری سنتی، امری ضروری است.داشتن این ویژگی به شما این امکان را می دهد که در مورد راه هایی فکر کنید که بتوانید یک کسب و کار شرکتی موفق و رو به رشد ایجاد کنید چراکه:
• قبل و بعد از شروع برنامه ریزی برای سرمایه گذاری بعدی خود، با مشتریان خود به خوبی ارتباط برقرار می کنید.
• یک جریان درآمدی که به شما اجازه می دهد به کارمندان خود حقوق پرداخت کنید و مزایایی را فراهم کنید که با صنایعی که به طراحی، ارزش زیادی میدهند ، از جمله فن آوری ، تکمیل می شود.
• به شما آزادی بیشتری برای داشتن یک زندگی خارج از محل کار می دهد و به شما امکان می دهد با چشم اندازی تازه به محل کار خود بازگردید.
من از بسیاری جهات احساس میکنم که ما در جعبهای با طراحی خودمان گیر کردهایم. به کارگیری طرز فکر منعطف و بهبود مستمر یک برگه برنده برای معماران است ، فرهنگی که ما در شرکت و به عنوان یک حرفه ایجاد می کنیم و توانایی ما در به کارگیری طراحی در سایر حوزه های عملی خارج از پروژه هایمان است. وقتی این ایده را بپذیریم که توانایی های ما می توانند تکامل و گسترش پیدا کنند و مهارت های ما فراتر از کار پروژه قابل انتقال هستند، فرصت های بی پایانی را به روی خود باز می کنیم.
چالشها به فرصتهایی برای نوآوری تبدیل میشوند، شکست ها سنگ بنای موفقیت می شوند و به درسهای ارزشمندی تبدیل میشوند که ما را رو به جلو سوق میدهند. ما از سرزنش همه چیزهایی که نمی توانیم کنترل کنیم، دست می کشیم و در عوض برای یافتن بهترین راه برای حرکت رو به جلو تلاش می کنیم.
علاوه بر این، این طرز فکر ، همکاری و تمایل به یادگیری از دیگران را تشویق می کند. به عنوان معمارانی که به پتانسیل رشد خود باور داری، پذیرای بازخوردها، انتقادات سازنده و همچنین ایدههای جدید میشویم. ما میدانیم که انتقاد حملهای به تواناییهای ما نیست، بلکه ابزاری برای اصلاح مهارتهایمان است و نحوه رویکرد ما به طراحی را بهبود میبخشد و ما را برای پذیرش فرصتهایی آماده میکند که در غیر این صورت ممکن است از انجام آنها ناراحت باشیم.
طرز فکر منعطف باعث ایجاد فرهنگ بهبود مداوم در شرکت های معماری می شود که منجر به پروژه های با کیفیت بالاتر و مشتریان راضی تر می شود. با اتخاذ این دیدگاه، ما پتانسیل کامل خود را آزاد میکنیم، با چالشها با حوصله مقابله میکنیم و دائماً در یک اقتصاد همیشه در حال تغییر تکامل مییابیم.
ما با طرز فکر منعطفی که ما را به پیش می راند، توانایی ایجاد طرحها و کسبوکارهایی را داریم که نه تنها نیازهای امروز را برآورده میکنند، بلکه آینده معماری و نحوه ارزشگذاری گستردهتر معماران را شکل میدهند.
مطالب مرتبط
افراد دارای مهارت در این زمینه
در صورتی که در این زمینه تخصص یا مهارتی دارید، پس از ثبت نام در سایت و تکمیل فرم مشخصات شخصی ، پروفایل خود را به لیست زیر اضافه نمایید .