وقتی سبک بروتالیسم با گیاه شناسی ترکیب می شود
وقتی بتن سخت و تک رنگ با قارچ و خزه برخورد می کند، نتایجی جادویی به دنبال دارد
(*بروتالیسم : یا زبره کاری ، سبکی از معماری است که در آن ساختمانها کلاً با بتن زبره و بدون روکش و دیگر عناصر کاربردی، به عبارتی عریان و عاری از زینت اجرا میشوند.)
اولیویا بروم از سال 2018، در محتواهای تولید شده خود در اینستاگرام از پالت رنگ خاکستری و سبز استفاده می کند. او تصاویری از سازههای بتنی پوشیده شده از گیاه را تحت دسته بندی "گیاهان بروتالیستی ( @brutalistplants)" منتشر میکند. این تصاویر از بالکن های باغ مانند خانه ها گرفته تا بناهای تاریخی پوشیده از خزه را شامل می شود. این پروژه که اکنون در یک کتاب تصاویر (کتاب گیاهان بروتالیستی، انتشارات هوستون ) گردآوری شده است، طرفدارانی دارد که از تصاویر این آجر های تک رنگ و پیچک های رونده لذت می برند.
این تضاد رنگ و بافت، در فضای داخلی خانه نیز جذاب است. معماران، طراحان داخلی و سازندگان مبلمان و اثاثیه منزل به طور فزاینده ای از ترکیب صنعت و گیاه استفاده می کنند. در باغ کورنوال که توسط شرکت معماری چانگ در سنگاپور طراحی شده، درختانی را میبینید که از میان یک حیاط خلوت به سمت بالا میپیچند، و در عین حال شاخ و برگ درختان انگور تاقچههای بتنی را میپوشانند. بروم میگوید: « اکثر ما در شهرها زندگی میکنیم، بنابراین سر سبز کردن فضاهایی که در اختیار داریم، واقعاً لذت بخش است.»
برای جنی لی، بنیانگذار برند لباس راحتی های لوکس Comme Si، گیاهان جزء جدایی ناپذیر یک خانه آرامش بخش هستند. همکاری اخیر او با شرکت مبلمان مدولار سوئیسی USM به دنبال "دستیابی به هماهنگی میان مواد طبیعی و مواد تولید شده" است که سر سبزی را به سازه های فلزی این برند، و همچنین پانل های نیمه شفاف ایجاد شده از ترکیب پارچه های کتان ایتالیایی و شیشه، اضافه می کند. لی میگوید که مواد طبیعی سیستم صنعتی را تلطیف میکنند، در حالی که فولاد که امضای برند USM است و از معماری سنتی *هنوک کرهای الهام گرفته است، این سیستم را «مدرن» میکند.
(*هنوک: به خانههای سنتی کرهای گفته میشود. سقف این خانهها معمولاً با سرامیک یا کاه وپیزر مخصوص پوشانده شده و سیستم گرمایشی این خانهها در کف تعبیه شده است. این تکنیکهای معماری خاص برای آن ایجاد شدهاند تا بیشترین هماهنگی را با شرایط محیطی داشته و امنیت بهتری برای ساکنین اینگونه خانهها فراهم کنند.)
سکوی آرامش لی (از سری محصولاتPOA)، سکویی است که بر اساس *میز پیونگ- سانگ ساخته شده است . لی می گوید: " سکوی فضای باز میزی است که مردم روی آن غذا می خورند، می نشینند و استراحت می کنند و خانواده دورهم جمع می شوند." برای تکرار این تجربه در فضای داخل خانه، یک کاج پیچ خورده از مرکز این مدل میز بیرون میآید و یک سایهبان برگی ایجاد میکند. دیوار مطالعه (از سری محصولاتPOA) یا همان "قفسۀ کتابِ رویاییِ" لی، دارای گلدان هایی ادغام شده در قفسه و یک گوشه مرکزی دنج است. (همچنین مجموعه ای از جوراب، شورتک و پیراهن با رنگ هایبرند USM وجود دارد که از 37 پوند در دسترس است.)
(*میز پیونگ-سانگ : میز غذاخوری ژاپنی است که ابعاد خاصی دارد.)
اولیویا بروم : " اکثر ما در شهرها زندگی میکنیم، بنابراین سر سبز کردن فضاهایی که در اختیار داریم، واقعاً لذت بخش است ."
کابینت های گلخانهای از سری پانوپتیکون نیز به همین شکل هستند، هر چند که در عمل سورئال ترند. کابینت های سفید و بوفه های مشکی که هر دو از سری محصولاتPOA هستند،دارای سوراخهای دایرهای می باشند که از طریق آنها شاخ و برگ گیاه میتواند ظاهر شود، و همچنین درخشش ظریفی از نورپردازی گیاهی داخل آن دیده شود. منطق ترکیب گیاهان تنها زیبایی شناسی نبود، بلکه بر اساس مزایای زیادی، از سلامت روان گرفته تا کیفیت هوا، بود که برای ساکنان شهر دارد. این استودیوی اوکراینی با مجموعۀ قارچهای خود روش دیگری برای ورود به محیط بیرونی پیدا کرده است: قارچهای *پلیپوری خشک شده و جلا داده شده ای که از کوههای کارپات آمده اند، نقطه مقابل رنگارنگی با سختافزارهای سیاه مینیمالیستی روی لامپ، میز و کابینت (از سری محصولاتPOA) هستند.
(*پلی پور: گروهی از قارچها هستند که بدنههای میوهدهی بزرگی را با منافذ یا لولههایی در قسمت زیرین تشکیل میدهند.)
این گیاهان گلدانی ساده نیز دستخوش تغییرات بروتالیسمی شده اند: دیوید اوموتو، طراح ساکن مونترال، این گلدان های معمارانه را از بتن ریخته شده و با دست می سازد (قیمت آنها از 101 پوند شروع می شود). آنچه اوتومو در این طراحی از آن الهام گرفته، از آثار لو کوربوزیه تا سیلوهای غلات قدیمی و بناهای تاریخی پیش از کلمبیا را در بر می گیرد، اما او در این طراحی به طور ویژه از لاس پوزاس، که یک زمین بازی بتونی سورئالیستی در جنگل های بارانی مکزیک است و توسط شاعر بریتانیایی ادوارد جیمز ایجاد شده است، الهام گرفته بود. شکنندگی گیاهان در برابر استحکام بتن او را بیش از همه تحت تاثیر قرار داد. او میگوید: «من همچنین از این ایده که طبیعت بر اشیاء غلبه کند و در نهایت شروع به تجزیه آنها کند، خوشم آمد. این که طبیعت در نهایت پیروز خواهد شد.»
بروم حس خود را به اشتراک می گذارد و در مقدمهاش مینویسد: «بوتهای که گرانش را به چالش میکشد، شاخ و برگی همیشه سبز و بلند، و برخی از شاخ و برگهایی که باد آنها را جدا کرده، سختی بتن در سبک بروتالیسم را بلافاصله تلطیف می کنند: او یادآور میشود که خانه اش سیاره سبز ما است، و هدف اش خدمت به جامعه است. ”
مطالب مرتبط
افراد دارای مهارت در این زمینه
در صورتی که در این زمینه تخصص یا مهارتی دارید، پس از ثبت نام در سایت و تکمیل فرم مشخصات شخصی ، پروفایل خود را به لیست زیر اضافه نمایید .