پنج دلیل برای اینکه معماران نباید از طراحی های دستی و مدل های فیزیکی دست بکشند
علی رغم ارتقاء نرم افزارهای مبتنی بر کامپیوتر برای کمک به فرآیندهای طراحی ، مدل سازی اطلاعات ساختمان و در حال حاضر هوش مصنوعی، محیط های خلاق با تکنولوژی سطح پایین برای معماران و طراحان اهمیت حیاتی دارند.
مراسم افتتاحیه Architizer's Vision Awards، یک رویداد جدید رقابتی در سطح جهانی است که از هنر ارائه در معماری تجلیل میکند و شامل دسته بندی هایی برای همه انواع فناوری، از جمله تصویرسازی های واقع گرایانه، انیمیشن ها، و حتی تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی است. با این حال، هنوز هم در این مراسم جایی برای خلق آثار دستی وجود دارد. یک دستهبندی اختصاصی برای نقاشیهای دستساز و حتی یک دسته خاص برای مدلهای فیزیکی به چشم میخورد.
از شرکت ها، متخصصان و دانشجویان دعوت می شود تا آثار خود را برای انتشار به صورت چاپی و به رسمیت شناخته شدن در این صنعت ارسال کنند و آثارشان را در سطح جهانی به نمایش بگذارند. از آنجا که مهلت ارسال آثار تا 16 ژوئن 2023 است،پس زمانی برای از دست دادن وجود ندارد و بهتر است از همین امروز کار خود را شروع کنید.
در حالی که در این رقابت مدلها و طراحیهای دستی به طور یکسان با سایر آثار تجلیل می شوند ، ولی به طور خاص با توجه به ظهور ابزارهای هوش مصنوعی که امکان ایدهپردازی آنی را فراهم میکنند، برخی نگرانیها نسبت به آینده آثار دستساز در عصر دیجیتال افزایش یافته است. آیا این شیوه های ارتباط بصری منسوخ شده و سرنوشت این آثار قرار گرفتن در آرشیوهای معمای است؟
با بررسی هزاران طرح و مدل خارقالعاده در رویداد رقابتی Architizer در ده سال گذشته، ما مطمئن هستیم که اینطور نیست ، در واقع ممکن است برعکس باشد. پل کِسکیز از مجله معماری Architizer در پست اخیرش در Linkedin اینگونه توضیح می دهد که : «درحالیکه محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی به سرعت تبدیل به یک هنجار می شود، من پیش بینی می کنم که در رویکردی متناقض ، خلاقیت های دست ساز ، با هنرِ انسانی و ویژگی های منحصر به فردش، به نوبه خود قابل فروش شود.»
در اینجا به پنج دلیل اشاره می کنیم که چرا وقتی رسانههای خلاقانه با فناوری سطح پایین به درستی مورد استفاده قرار میگیرند، برای معماران و طراحان اهمیت حیاتی دارند:
1. نقاشی های دستی و طرح های فیزیکی خلاقیت و تخیل را ارتقا می دهند.
در حالی که فناوری توانایی تکرار سریع را فراهم می کند، ولی این سرعت با مشکلات خاص خود همراه است. تولید طرحهای دستی و مدلهای فیزیکی، حس «خلاقیت ذهنی» را بهویژه در میان معماران جوانتر پرورش میدهد. روشهای دستی، مانند طراحی یا ساخت مدلهای کاغذی طراح را مجبور به تصمیم گیری به شیوه ای بسیار آگاهانه می کند، و مشوق به کار گیری رویکردهای سنجیدهتر و با فکر باز و درست برای طراحی در معماری است ، که تکرار آن از طریق فناوری دشوار است.
جیمز واینز، معمار مشهور آمریکایی در استودیوی تجربی SITE، مدافع قوی تئوری « قدرت ذهن در دست» است که بر اهمیت نقاشیهای دستی و مدلهای فیزیکی در فرآیند طراحی تأکید میکند. به گفته واینز، طراحی و ساخت مدلها با دست، ارتباط فیزیکی بین طراح و پروژه ایجاد میکند و به آنها اجازه میدهد «از طریق دستان خود فکر کنند». این ارتباط درک عمیقتری از پروژه را ارتقا میدهد و منجر به طراحیهای متفکرانهتر میشود.
2. نقشه ها و مدل ها به انتقال ایده های طراحی به مشتریان کمک می کند.
ازآنجایی که CAD و مدل سازی اطلاعات ساختمان(BIM) ابزارهایی عالی برای ایجاد نقشه های دقیق و با جزئیات بالا هستند، ماهیت فنی این خروجی ها برای پیمانکاران، مهندسان و سایر افراد درگیر در مراحل ساخت و ساز یک پروژه، مناسب تر است. در مقابل، نقاشیهای دستی میتوانند نمایش شهودی و گویاتری از مفهوم طراحی ارائه دهند و به مشتریان کمک کنند تا طرح را بهتر درک کنند و محصول نهایی را تجسم کنند.
به طور مشابه، در حالی که جدیدترین فناوری ها اکنون به مدلهای سهبعدی اجازه میدهند از طریق واقعیت افزوده یا مجازی از هر زاویه ای مشاهده شوند،ولی هیچ چیزی مانند تجربه مشترک قدم زدن در اطراف یک مدل فیزیکی با مشتریان و صحبت کردن با آنها در مورد فضاها و مصالح مختلف و جزئیات وجود ندارد. در حالی که واقعیت مجازی نیاز به استفاده از هدستهای جداگانه توسط هر یک از سرمایه گذاران را دارد، اما مشاهده یک مدل فیزیکی ، تعامل اجتماعی و معتبر بین طراح و مشتری را تسهیل میکند و منجر به ایجاد فضایی برای گفتگو می شود.
3. مدل های فیزیکی امکان تجزیه و تحلیل و ارزیابی بهتر را فراهم می کند
مدلهای فیزیکی به معماران و طراحان این امکان را میدهند که طرحهای خود را در یک محیط واقعی و مشارکتی تحلیل و ارزیابی کنند. با یک مدل فیزیکی، طراحان میتوانند پروژه را از منظرهای متعدد بررسی کنند . یک بحث زنده بین اعضای تیم طراحی در مورد فضاهای داخلی و خارجی پروژه، گردش و دسترسی و ارتباط پروژه با بافت اطراف را تسهیل می کند.
همچنین میتوان برای رفع نیازهای مختلف ، مدلهای مختلفی را ساخت: یک مدل می تواند به عنوان بخشی از فرآیند طراحی مفهومی از هم جدا شده و دوباره مونتاژ شود. یک مدل تر و تمیز و زیبا می تواند در یک جلسه مشاوره عمومی یا در جلسه شورا ارائه شود و به متقاعد کردن سهامداران در مورد دیدگاه و توانایی شرکت شما برای تحقق یک پروژه موفق کمک می کند
4. ایجاد نقشه ها و مدل ها ، طراحان را از عادت های دیجیتالی دور می کند.
هر کسی که با نرمافزار طراحی کار میکند، آگاهانه یا نا آگاهانه، ابزارها، میانبرها و برنامههای کاربردی خاصِ خودش را دارد، که همگی میتوانند در به دام افتادن او در یک الگو یا رویکرد خاص در تفکرِ طراحی کمک کنند. با دور شدن از صفحه نمایش، معماران می توانند ایده های خود را در محیطی تازه کشف کنند و با رسانه های مختلف آزمایش کنند که ممکن است نتایج غیرمنتظره یا شگفت انگیزی به همراه داشته باشد.
یکی از بزرگترین مشکلات ابزارهای طراحی و مدلسازی دیجیتال این است که کپی کردن اجزا، جزئیات و حتی کل بخشهای ساختمان از یک پروژه به پروژه دیگر بسیار آسان میشود تا در زمان صرفهجویی شود. کپی کردن همیشگی طرحهای گذشته ، هر چند هم که موفق عمل کند ، بافت فیزیکی، محیطی و فرهنگی منحصر به فرد هر پروژه جدید را در نظر نمیگیرد. ترسیم دستی ، طراحان را مجبور میکند تا در مرحله اولیه پروژه به فرآیندی کندتر و سنجیدهتر وارد شوند و این امر شانس تولید مفهومی که واقعاً به یک مشتری خاص و موقعیتش پاسخگو باشد را افزایش می دهد.
5. نقاشی های دستی و مدل های فیزیکی در نوع خود ارزشمند هستند.
در بهترین حالت، نقشه های دستی و مدل های فیزیکی می توانند دارایی های ارزشمندی برای شرکت های معماری در آینده باشند. این اشیاء ملموسِ طراحی چه بر روی دیوار قاب شده باشند و چه بر روی یک میز در لابی ورودی دفتر باشند، گواهی بر مهارت یک شرکت هستند و به شکلدهی درک مشتریان هنگام ورود به جلسات کمک میکنند.
با توجه به سرعت بالای ایجاد طرح از طریق فناوری، به راحتی می توان یک فایل دیجیتال ایجاد کرد و آن را فراموش کرد. در مقابل، طرحها و مدلهای دستی، اشیاء فیزیکی هستند که افراد میتوانند آنها را لمس کرده و با آنها تعامل داشته باشند. طراحیها و مدلهای بسیار خوب میتوانند حس فوق العاده ای را ایجاد کنند و میتوانند احساساتی را برانگیزند که یک فایل دیجیتال نمیتواند. مدلهای فیزیکی همچنین میتوانند به عنوان یادگاری از فرآیند طراحی عمل کنند و کار سخت و فداکاری هایی که در هر پروژه انجام شده است را به طراحان یادآوری کنند.
در حالی که ممکن است از عصر دیجیتال بیرون بیاییم و به سرعت وارد عصر هوش مصنوعی شویم، روش های طراحی دستی مطمئنا به عنوان اجزای کلیدی انبار خلاقیت یک معمار باقی خواهند ماند.
بنابراین، در حالی که جوایز رقابت Architizer's Vision Awards از شیوههای آیندۀ نمایش معماری تجلیل می کند، شایسته است که ما نیز از آثار نوآورانهای که با استفاده از متواضعانه ترین و در عین حال جاودانهترین ابزارها یعنی مداد، خودکار، چشم و دست خلق شدهاند، تقدیر کنیم.
مطالب مرتبط
افراد دارای مهارت در این زمینه
در صورتی که در این زمینه تخصص یا مهارتی دارید، پس از ثبت نام در سایت و تکمیل فرم مشخصات شخصی ، پروفایل خود را به لیست زیر اضافه نمایید .