وب سایت فربیلد

مدیریت تعمیر و نگهداری تجهیزات در سایت های ساختمانی با 7 استراتژی

Equipment Maintenance Management on Construction Sites with 7 Strategies

مهندس زهرا راستین | دوشنبه, 18 مهر,1401

بر کسی پوشیده نیست که تجهیزات مورد استفاده در شرکت های ساختمانی گران، پیچیده و برای تکمیل پروژه ها در مهلت تعیین شده بسیار مهم هستند. حتی شرکت‌های کوچک‌ ساختمانی باید هزاران دلار برای تجهیزات هزینه کنند؛ در حالی که شرکت‌های بزرگ‌تر، اگر نگوییم میلیون‌ها دلار، ده‌ها هزار دلار در این راستا هزینه می‌کنند.

اگرچه ممکن است بازیابی هزینه‌های چنین تجهیزاتی سال‌ها طول بکشد، اما اگر تجهیزات به‌درستی نصب، استفاده یا نگهداری نشود، کار می‌تواند به شدت با مشکل مواجه شود. این امر منجر به وقفه برنامه ریزی نشده در استفاده از تجهیزات، خرابی، گرمای بیش از حد و صدمات در محل کار شده و حتی می تواند باعث مرگ زودرس ماشین ها شود. با توجه به آنچه گفته شد، بیایید نگاهی به نقش مدیریت تعمیر و نگهداری و چند استراتژی برای این کار در شرکت های ساختمانی بیندازیم.

مدیریت نگهداری تجهیزات در ساخت و ساز
مدیریت نگهداری تجهیزات در ساخت و ساز

 

چرا مدیریت نگهداری برای شرکت های ساختمانی مهم است؟

مدیریت نگهداری تجهیزات ساختمانی مزایای بی شماری را برای سازمان ها به همراه دارد.

مدیریت نگهداری تجهیزات می تواند به شرکت های ساختمانی کمک کند تا:

  • زمان توقف برنامه ریزی نشده در کار با دستگاه را به حداقل برسانند
  • صدمات ناشی از خرابی ماشین آلات در محل کار را کاهش دهند
  • وظایف تعمیر و نگهداری را بر اساس رویدادها یا به صورت دوره ای برنامه ریزی و تعیین کنند
  • تمام تجهیزات، فروشندگان و قطعات یدکی را به طور موثر مدیریت کنند
  • از رعایت مقررات اطمینان حاصل کنند
  • از اختلالات جلوگیری کنند و پروژه ها را طبق برنامه تحویل دهند
  • طول عمر دارایی را افزایش دهند
  • هزینه های تعمیر و تعویض را کاهش دهند
  • اطمینان حاصل کنند که قطعات ماشین آلات عملکرد بهینه دارند

همه موارد فوق، همراه با برنامه ریزی تعمیر و نگهداری پیشگیرانه قوی ، می توانند هزینه های تعمیر و نگهداری را به میزان قابل توجهی کاهش دهند، تعویض های مورد نیاز را کاهش دهند و اطمینان حاصل کنند که عملیات در سایت های ساخت و ساز به خوبی انجام می شود.

حال بیایید نگاهی به "چگونگی" مدیریت نگهداری در شرکت های ساختمانی بیندازیم.

اطمینان از نگهداری تجهیزات ساختمانی

1. لیست دارایی هایی را که نیاز به نگهداری دارند تهیه کنید

قبل از ورود به مدیریت تعمیر و نگهداری، سازمان ها باید تمام تجهیزات خود را فهرست کنند. هر شرکت ساختمانی باید از دارایی های خود، تعداد آن ها، مکان آن ها، نیاز آن ها به تعمیر و نگهداری پیشگیرانه یا واکنشی، دستور العمل سازنده، تاریخچه کاری و سایر موارد مشابه اطلاع داشته باشد.

در حالی که مدیران ممکن است فکر کنند که از قبل این را می دانند، اگر می خواهند تعمیر و نگهداری تجهیزات پیچیده و گران قیمت به صورت موثر انجام شود، تهیه یک لیست جامع در آینده کمک خواهد کرد.

همه اینها ممکن است طاقت فرسا به نظر برسد، اما نقطه شروعی برای مدیریت تعمیر و نگهداری موثر برای شرکت های ساختمانی است. علاوه بر این، بسیاری از ابزارها می توانند به این امر (و همچنین مدیریت نگهداری) کمک کنند، مانند یک نرم افزار موثر CMMS برای شرکت های ساختمانی. چنین ابزاری میتواند به آنها کمک کند تا تمام اطلاعات را دیجیتالی و ساماندهی کنند و در یک مکان متمرکز نگه دارند.

2. هم اپراتور تجهیزات و هم تیم نگهداری را درگیر کنید

علاوه بر تولید کنندگان، اپراتورهای تجهیزات و تیم تعمیر و نگهداری بیشترین اطلاعات را در مورد تجهیزات دارند. با مشارکت دادن آنها در فرآیند مدیریت تعمیر و نگهداری، سازمان ها می توانند تشخیص دهند که کدام تجهیزات به تعمیر و نگهداری پیشگیرانه نیاز دارند، کدام بخش ها به توجه بیشتری نسبت به سایرین نیاز دارند و کدام بخش ها ممکن است باعث ایجاد مشکل شوند. ترکیب بازخورد آنها و ایجاد  تغییرات لازم می تواند به ایجاد مدیریت تعمیر و نگهداری قوی در شرکت های ساختمانی کمک کند.

اطمینان از نگهداری تجهیزات ساختمانی
اطمینان از نگهداری تجهیزات ساختمانی

3. چک لیست های مناسب برای تعمیر و نگهداری تجهیزات ایجاد کنید

ایجاد چک لیست های جامع و مفید یکی از مهم ترین گام ها برای اطمینان از مدیریت تعمیر و نگهداری موثر است. در حالی که شرکت ها می توانند به دنبال چک لیست های قابل دانلودی باشند که به راحتی در اینترنت در دسترس هستند، رویکرد متفاوت بسیار موثرتر است.

از آنجایی که هر شرکت ساختمانی متفاوت است، چک لیست ها باید مطابق با نیازهای تجهیزات سفارشی شوند – شما می توانید از  الگوهای آنلاین تنها به عنوان نقطه شروع استفاده کنید و آنها را بسته به نیاز خود تغییر دهید. هر قطعه از تجهیزات دارای مشخصات، ظرفیت ها، الزامات و محدودیت های متفاوتی است - آنها نیز باید به طور متفاوتی سرویس یا نگهداری شوند.

4. ایجاد، برنامه ریزی و تعیین وظایف نگهداری پیشگیرانه

تعمیر و نگهداری پیشگیرانه به همین معنی است –  یعنی اجرای وظایف تعمیر و نگهداری حتی پیش از بروز مشکل. این کاملا برعکس تعمیر و نگهداری واکنشی است، به این معنی که پس از بروز مشکل، تجهیزات سرویس می‌شوند.

با این حال، شرکت‌های ساختمانی بیشتری به سمت تعمیر و نگهداری پیشگیرانه سوق داده می‌شوند، زیرا مزایای متعددی مانند کاهش زمان از کار افتادگی برنامه‌ریزی نشده تجهیزات، جلوگیری از آسیب‌های محیط کار، حفظ بهره‌وری و ساده‌سازی تعمیرات را به همراه دارد.

بر اساس چک لیست ها و الزامات تجهیزات، مدیران تعمیر و نگهداری به سادگی می توانند وظایف لازم را برای اعضای تیم تعمیر و نگهداری ایجاد، برنامه ریزی و تعیین کنند. این وظایف می توانند بر اساس رویدادها یا کارهای معمولی مانند ثبت سطح مایعات، تمیز کردن، روغن کاری، بازرسی نشتی و غیره باشند. علاوه بر این، نظارت بر پیشرفت و پیگیری این وظایف برای بررسی کارکرد درست تجهیزات ضروری است .

5. جایی برای اصلاحات بگذارید

تجهیزات ساخت و ساز همیشه مناسب ترین محیط را برای کار ندارند، به همین دلیل است که مدیریت تعمیر و نگهداری این ماشین های خاص ممکن است نیاز به تغییرات داشته باشد. به عنوان مثال، تجهیزات ساختمانی در مناطق شنی ممکن است نیاز به تعویض منظم فیلتر هوا داشته باشند. به خاطر باشید که چنین اصلاحاتی باید انجام شود و  به سرعت برای بهبود دوام تجهیزات مورد توجه قرار گیرد.

6. از دستورالعمل ها، راهنمایی ها و توصیه های سازنده استفاده کنید

همانطور که قبلاً ذکر شد، سازنده احتمالاً تجهیزاتی را که تولید کرده است بهتر از هرکسی در یک شرکت ساختمانی می شناسد - بالاخره میلیون ها دلار برای تحقیق و توسعه هزینه کرده است!

سازندگان تعدادی دفترچه راهنما و مستندات را همراه با تجهیزات ارائه می دهند که شامل نکات عیب یابی، توصیه‌ها، دستورالعمل‌های تعمیر و نگهداری، راهنمای نصب و موارد دیگرند. از آنجایی که سازنده می داند چه راه حلی روی تجهیرات جواب می دهد و چه راهی بی فایده است، گنجاندن توصیه های او در برنامه های مدیریت تعمیر و نگهداری سازمان می تواند تا حد زیادی هزینه ها صرفه جویی کند.

راهنمایی ها و توصیه های سازنده
از دستورالعمل ها، راهنمایی ها و توصیه های سازنده استفاده کنید

7. آموزش اپراتورهای تجهیزات و تکنسین های تعمیر و نگهداری

عملکرد مناست تجهیرات به عملکرد اپراتور و نحوه استفاده از آن بستگی دارد. استفاده صحیح از تجهیزات می تواند عملکرد را بهینه کند، مشکلات را کاهش دهد و محیط امن تری ایجاد کند. اپراتورهای ماشین باید از جزئیات دستگاهی که با آن کار می کنند آگاه باشند.

چه تجهیزات جدیدی معرفی شده باشد یا یک اپراتور جدید، ارائه آموزش ضروری است. علاوه بر این، دسترسی به چنین جلساتی برای کسانی که نیاز به مرور دارند نیز ایده خوبی است.

تکنسین‌های تعمیر و نگهداری باید حتی دانش بیشتری داشته باشند -  این که ماشین ها چگونه کار می کنند، چرا مشکلات رایج رخ می‌دهند، چگونه آنها را حل کنند، زمانی که نیاز به تعمیر و نگهداری دارند، و موارد دیگر. چنین اطلاعات مهمی را می توان از طریق جلسات آموزشی به تکنسین های تعمیر و نگهداری مربوطه منتقل کرد.

لینک منبع اصلی

بازگشت به صفحه اصلی
گالری تصاویر

مطالب مرتبط

افراد دارای مهارت در این زمینه

در صورتی که در این زمینه تخصص یا مهارتی دارید، پس از ثبت نام در سایت و تکمیل فرم مشخصات شخصی ، پروفایل خود را به لیست زیر اضافه نمایید .

ابتدا وارد شوید

ابتدا وارد شوید

و یا ثبت نام نمایید.

وارد شوید

نظر دهيد