بررسی 10 سبک معماری مسکونی محبوب آمریکا
از خانه های روستایی مدرن گرفته تا خانه های تماما شیشه ای ، میتوان به محبوب ترین سبک های معماری برای ساخت و سازهای جدید مسکونی پی برد .
زمانی وارد دنیای بعد از پست مدرن می شویم ، در آن بسیاری از سبک های معماری دست خوش تغییر و تحول شده اند و به درجه ای رسیده اند که قابل تشخیص نیستند ، با این حال تعداد انگشت شماری از سبک های معماری قابل شناسایی در میان خانه های نوساز در سراسر کشور وجود دارد. به خانه های ییلاقی در شمال غربی ، *خانه های استعماری در شمال شرقی یا خانه باغ های وسیع کالیفرنیا فکر کنید . اگرچه سبک های معماری نشان دهنده منطقه خود هستند، ولی امروزه سبک های معماری کمتر مکان محورند و بیشتر با سبک زندگی فردی که در درون آنها قرار دارد چهارچوب بندی می شوند. سبک های مدرن و معاصر هنوز هم تکیه گاهی برای ساخت و سازهای جدید هستند ، اما همانطور که گفتیم ، آنها شاخه های زیادی را ایجاد کرده اند که هر یک از آنها به نوبه خود به زیبایی شناسی متمایزی تبدیل شده اند. در زیر ، ما یک مرور کلی از 10 سبک معماری مسکونی محبوب در ایالات متحده را گردآوری کرده ایم.
(*استعماری :سبک استعماری به طور قطعی و مشخص به سبک معماری سازههای بین سالهای ۱۵۰۰ تا ۱۸۰۰ آمریکا گفته میشود. این شیوه متشکل از عناصر ترکیبی معماری کلاسیک اروپا به همراه ابتکارات و نوآوریهای محلی بود. در این سبک ساختمانهای عمومی با آجر و خانههای بزرگ و اعیانی با چوب ساخته میشدند.)
۱. سبک خانه روستایی مدرن
شرکت معماری و برنامه ریزی Kipnis با استفاده از دیواره های سفید و پنجره های مدرن، چرخش معاصر را بر روی اشکال سقف شیروانی خانه های روستایی ایجاد کرد.
در طول چند سال اخیر، سبک خانه های روستایی مدرن در معماری و طراحی داخلی، از ساحلی به ساحل دیگر، در همه جا فراگیر شده است. خانههای روستایی مدرن ،فرم های ساده سقف شیروانی خانههای روستایی و انباری ها را به خود میگیرند و از شیوه های مدرنتری استفاده میکنند، مثلا از پالتهای رنگی سیاه و سفید در تخته های چوبی دیوارها و پوشش کف برای ایجاد یک چرخش معاصر بر روی ریشههای روستاییتر آن استفاده می کنند. بسیاری از خانههای روستایی مدرن از گونهشناسی های کلاسیک آمریکایی مانند *جرجی یا *استعماری استفاده میکنند، و با وجود اینکه برخی پیشبینی میکنند که این سبک ممکن است از دوران اوج خود گذشته باشد، معماران در سراسر کشور همچنان شاهد این هستند که مشتریانشان این سبک ها را درخواست میکنند. ناتان کیپنیس(Nathan Kipnis)، از شرکت معماری و برنامه ریزی کیپنیس، محبوبیت این سبک را به سرعت پرجنب و جوش زندگی مدرن نسبت می دهد. او میگوید: " خانهی روستایی مدرن، فضای داخلی آرام و دلنشین را تداعی میکند درحالی که به زمانهای سادهتر باز می گردد ". براندون اینگرام(Brandon Ingram)، از شرکت معماری و طراحی با همین نام هم با این نظر موافق است: «زندگی ما پرمشغلهتر و شلوغتر از همیشه است. خانههایی که حسی آشنا و سنتی را فراهم میکنند، احساس راحتی و آرامش بیشتری دارند.»
(* جرجی : معماری جُرجی در اکثر کشورهای انگلیسی زبان است و به مجموعهای از یک شیوه سبک معماری اطلاق میشود که در فاصله سالهای ۱۷۱۰ تا ۱۸۲۰ در انگلستان و پس از آن در آمریکا متداول شد )
2. سبک مدرن محلی
ویژگی ها و مصالح معماری سنتی هاوایی در خانه Kauhale Kai توسط معماران De Reus مدرن شده است.
یک استثنای قابل توجه در بی قانونی جغرافیایی خانه های امروزی وجود دارد . طراحیهای خانه های مدرن که با خطوط تمیز، اشکال مستطیلی، پالتهای رنگی ساده و محدود و مصالح در معرض دید مشخص میشوند ، همچنان بر بازار تسلط دارند. ویژگی های محلی در طراحی بیشتر از آن چیزی که در جاهای دیگر می بینیم نقش دارد. به جای مدرنیسم عمومی سال های گذشته، معماران در سراسر کشور گزارش می دهند که مشتریان طرح های مدرنی را درخواست می کنند که به بافت ساخته شده و طبیعت منحصر به فرد آن ها مربوط می شود. جو هرین از هلیوتروپ می گوید: "این امر ما را به سمت معماری سوق داده است که از مصالح محلی استفاده می کند، توسط هنرمندان محلی اجرا می شود و کار را به حس روشنی از مکان آغشته می کنند." دیوید مونتالبا، از شرکت معماران مونتالبا (Montalba) در فهرست راهنمای AD PRO ، موافق است و می گوید : «ما هنوز میبینیم که مشتریانمان خانههای مدرنی را میخواهند که منعکس کننده فرهنگ و اصالت ذاتی محله باشند، واین میتواند با خانههای تاریخی و متنوع اطراف همزیستی کند."
3.سبک صنعتی
همان طور که در پروژه جاده ماینر توسط معماران فالکنر دیده می شود، سقف های مسطح، و روکش فلزی نمونه از سبک صنعتی را نشان می دهند.
به دنبال افزایش محبوبیت معماری کانتینر کشتیرانی در دهههای گذشته، امروزه همچنان سبکهای صنعتی بر طراحان خانههای جدید تأثیرگذار هستند. سازه های فولادی و بتنی در طول زمان در معرض ایجاد یک اثر آب و هوایی چشمگیر قرار می گیرند و هوا فروتنانه به آنها استحکام و دوام می بخشد. این ساختمانها اغلب از عناصری مانند سقفهای مسطح، تیرهای متقاطع فولادی بدون تزئین، دیوارهای آجری نمایان، و نمای فلزی موجدار استفاده میکنند که همگی یادآور فضاهای انبارهای صنعتی و ساختمانهایی هستند که معمولاً کمتر برای مصارف خانگی استفاده میشوند. فرمها و هندسههای ساده فراوانند، با کمبود مشخص عناصر ارگانیک مانند اشکال منحنی، بافتهای نرم، و تزئینات بیش از حد تزئینی. سقف بلند و ارتفاع دو برابر فضاهای داخلی نیز از ویژگی های این سبک است.
4.سبک خانه شیشه ای معاصر
شیشه ها ، کف تا سقف خانه را بدون هیچ معماری می پوشاند.
در نیمه دوم قرن بیستم ، پس از تکمیل نمادهای مدرنیستی مانند خانه شیشه ای فیلیپ جانسون در نیو کنان کنتیکت (Philip Johnson/New Canaan/Connecticut) ، خانه میس وندر روهه فارنزورث در ایلینوی (Mies van der Rohe’s Farnsworth/Illinois)و خانه استال در لس آنجلس(Stahl/Los Angeles) ، خانه های تمام شیشه ای به اوج محبوبیت خود رسیدند. امروزه این میراث زنده است. اندرو هید، از موسسه مدیریت AD PRO در این باره می گوید: ما همچنان علاقه زیادی به خانه های شیشه ای معاصر داریم که رابطه ای قوی با طبیعت دارند. این طراحی ها با حس شفافیت محض مشخص می شوند که در آن کل دیوارها از پنجره ساخته شده و به نمای بیرونی اجازه می دهند تا به پس زمینه ای برای زندگی خانوادگی در داخل تبدیل شود. هاید در مورد این سبک طراحی می گوید: "سادگی، وضوح، نور طبیعی و چشم انداز دراین سبک کلیدی هستند."
۵.سبک لندفرم (به شکل زمین)
خانه بیابان بزرگ هکر برای ترکیب بارنگ های محیط اطراف خود طراحی شده است.
در مناطق روستایی و دورافتاده تر، معماران خانه هایی را طراحی می کنند که با محیط اطراف خود ترکیب می شوند. کوری مارتین از شرکت هکر توضیح میدهد: «اصطلاح لندفرم واژهای است که ما برای ارجاع طرحهایی که با ویژگی های جغرافیایی منظره اطراف ترکیب میشوند یا منعکسکننده آن هستند، استفاده کردهایم. این مشتریان به دنبال پیوستگی میان داخل و خارج، ارتباطات منحصر به فرد با محیط اطراف خود و پالت مواد طبیعی هستند. برای این خانه ها، ارتباط با طبیعت تنها از طریق کادربندی نماها و استفاده از مواد طبیعی حاصل نمی شود، بلکه از طریق مکان یابی دقیق و شکل و تراکم خود سازه به دست می آید. فرقی نمی کند چه یک بام سبز باشد، چه ساختمانی که یک راهروی حیات وحش طبیعی را در زیر خود جای داده باشد و چه ساختاری که در دامنه تپه قرار گرفته است، در این سبک خانه ها همه چیز در مورد یکی شدن با طبیعت است.
6.سبک اصول گرایی
برج معماران ویچتر نمونه ای از رویکرد اصول گرایانه این شرکت است.
امروزه به گزارش بسیاری از معماران، مشتریان آنها به جای درخواست یک سبک یا ظاهر خاص، اغلب خانه هایی را درخواست می کنند که باز، روشن و مینیمالیستی باشند. این وضوح بیان معمولا با تمایل به کارآمد بودن و عدم انعطاف پذیری در انتخاب مصالح، حجم ها و نماها همراه است.بن ویچر از شرکت معماری ویچر توضیح میدهد: «در حالی که ما تحت تأثیر طیف وسیعی از سنتهای طراحی هستیم، چیزی که ما واقعاً با کار خود به آن دست پیدا می کنیم ، حس طراحی اقتصادی و به صرفه و نظم و ترتیب تجربی است، سبکی که ما از آن به عنوان اصول گرایی یاد می کنیم.». میروسلاوا بروکس و دانیل مارکیوویچ، از شرکت فورما (Forma)، هم همین نظر را دارند: «چیزی که مشتریان ما درخواست می کنند یک سبک خاص نیست ، بلکه میل به فضای داخلی روشن، باز و برنامهریزیشده با راهکارهای هوشمندانه برای ذخیرهسازی است. فضاهایی عاری از بهم ریختگی بصری که به خوبی سازماندهی شده اند.» بروکس و مارکیوویچ این روند را به سرعت پرمشغله زندگی مدرن و حجم بالای اطلاعات بصری که روزانه ما را به خود مشغول می کند، نسبت می دهند. آنها می گویند: «همانطور که زندگی دیجیتالی ما بیش از پیش شلوغ می شود، خانه های ما این پتانسیل را دارند که مکانی برای استراحت باشند و ما را به دنیای فیزیکی متصل کنند.
7. سبک گوشه گرم و راحت معاصر
در شهر سونوما، کالیفرنیا، خانه "بلوط آبی" طراحی شده توسط معماران شرکت ریچارد بیرد دارای مواد طبیعی و فضاهای فشرده است تا گرما را به طراحی معاصر خود بیاورد.
خانههای معاصر، با تأکید بر فرمهای ساده و خطوط هندسی، اغلب حول طرح های باز و مصالح و بافتهای با تضاد زیاد متمرکز میشوند. اگرچه این سبک برای چندین دهه محبوب بوده است، اما به دلیل حس سردی و غیرقابل زیست بودن ، مورد انتقاد قرار گرفته است. خانههای امروزی روشی متفاوت دارند و به وضوح برای راحتی و آرامش تلاش می کنند. جان دیفورست از شرکت معماری دیفورست (DeForest) توضیح میدهد: «مشتریان اغلب تأکید میکنند که طراحی گرم میخواهند، به این معنی که خطوطی تمیز و راحت، فضاهای بلند و اتاق های دنج و ظرافت و کاربردی بودن را میخواهند». این طرح ها شامل طرح های باز است که سبک زندگی غیررسمی تری را در خود جای می دهد. به جای اتاقهای غذاخوری خیلی بزرگ و اتاقهای نشیمن رسمی که بیشتر اوقات خالی میمانند، خانههای دنج معاصر امروزی متحدتر هستند و صداقت بیشتری را در مورد نحوه زندگی آمریکاییهای امروزی نشان می دهند. رنگها، بافتها و جزئیات به دقت هماهنگ شدهاند تا بدون احساس سرما به خطوط تمیز طراحی معاصر دست پیدا کنند.
۸. سبک خانه ییلاقی کالیفرنیایی
خانه ییلاقی کالیفرنیا برداشتی مدرن از این سبک را توسط طراحی معماران بیچز (Bitches) تحت تاثیر قرار داد.
در ساحل غربی، میراث بزرگ خانه های ییلاقی کالیفرنیا به چشم میخورد. این چرخش از خانه سنتی به سبک صنعتگران آمریکایی در اوایل قرن بیستم با تاکید بر نقشه کف کارآمد و زندگی یک طبقه ، محبوب بوده و هنوز هم مورد توجه است. نمونه های امروزی خانههای ییلاقی کالیفرنیا در مقایسه با نمونههای خیلی چهارگوش و قالب بندی شده اولیه تا حدودی اصلاح شده است، اما ارتباط قوی میان داخل و بیرون خانه همچنان برقرار است. ربکا رادولف، از طراحان این سبک در شرکت طراحی بیچز توضیح می دهد: "این سبک مقیاس و عناصر رسمی خانه های ییلاقی سنتی کالیفرنیا را با ایده آل های مدرنیستی مانند فضاهای پلان باز، شیشه های کف تا سقف، مصالح با قابلیت نگهداری آسان و چیدمان های کاربردی ترکیب می کند." کاترین جانسون، یکی از موسسان این شرکت ،خاطرنشان می کند که رنگ ها در خانه های ییلاقی امروزی کالیفرنیا نیز نقش دارند و می گوید : "من اضافه می کنم که اغلب بافت های متنوعی از مصالح و ترکیب رنگ های جذاب وجود دارد، که گاها روی طرح های تک رنگ با میزان کم رنگی و پر رنگی و میزان خلوص رنگ متفاوت کار می شود." با وجود چالشهای متعددی که دنیای امروز ما با آن مواجه است، جای تعجب نیست که فلسفه خوشبینی و آفتاب روشن زندگی در کالیفرنیا همچنان پابرجاست. جان آیک، از شرکت معماری Ike Baker Velten،عضو فهرست راهنمای AD PRO میافزاید: "ما به طور ویژه جذب سقفهای بلند و پهن خانههای ییلاقی کالیفرنیا شدهایم، که حس زندگی در خانه ای راحت را القا میکند و استفاده سخاوتمندانه از ایوانها نیز ارتباط با طبیعت را تقویت میکند."
9.سبک کاملا سبز
کابین های دره میل طراحی شده توسط شرکت معماری فلدمن دارای چندین گواهینامه انرژی های پایدار، از جمله سقف های سبز است.
امروزه می توان گفت که بهترین طراحی، پایدارترین طراحی است. خانه ها در سراسر کشور به طور فزاینده ای از عناصر سبز مانند آرایه های *فتوولتایی خورشیدی و گرمایش *ژئوترمال استفاده می کنند. با این حال، این جنبه های پایدار به جای اینکه به عنوان یک افزوده دیرهنگام مورد استفاده قرار گیرند، در طراحی کلی معماری ادغام می شوند. جاناتان فلدمن، از شرکت معماری فلدمن (Feldman)، میگوید: "یکی از متدهای درحال ظهور در کار ما که با تعداد فزایندهای از مشتریان نیز همراه است، طراحی است که مستقیماً به بحران آب و هوا پاسخ میدهد." اینجاست که ترجیح داده می شود مسائل مربوط به بوم شناسی، منابع، و رفاه انسان و محیط زیست به جای اینکه بعدا به آنها پرداخته شود، در طراحی گنجانده شوند. مشتریان به طور فزاینده ای خواستار طراحی های بدون کربن هستند که مصرف انرژی آن ها را هم در عملکردشان و هم در مصالح مورد استفاده برای ساخت سازه هایشان به دقت کالیبره می کند.
(*فتوولتایی : فناوری تبدل انرژی نور به الکتریسیته . یک سامانه فتوولتایی با بهکارگیری پانلهای خورشیدی؛ توان الکتریکی تولید میکند)
(*ژئوترمال : وابسته به حرارت مرکزی زمین)
10.سبک کوچک اما توانمند
این واحد مسکونی فرعی طراحی شده توسط شرکت معماری Ike Baker Velten یکی از چندین واحد مشابه است که به تازگی در کالیفرنیا تکمیل شده است.
امروزه تعداد زیادی از خانههای جدید در محیطهای شهری ، نه در زمینهای خالی، بلکه در زمینهایی که قبلاً دارای خانه بوده اند ، ساخته میشوند. این ساختمانهای ثانوی کوچک اغلب زیر 1000 فوت مربع مساحت دارند و به آنها ADU (مخفف Accessory Dwelling Units یعنی واحدهای مسکونی فرعی) یا DADU (مخفف Detached Accessory Dwelling Units یعنی واحدهای مسکونی فرعی مستقل) گفته می میشود. از آنجایی که ملک در بسیاری از مراکز شهری مانند لس آنجلس، سیاتل و شیکاگو قیمت بالایی دارد، صاحب خانه ها به طور فزاینده ای به این سازه های جمع و جور روی می آورند تا ارزش ملک خود را به حداکثر برسانند و منطقه ای قابل سکونت را به خانه های خود اضافه کنند. رابرت هاچیسون، از شرکت معماری رابرت هاچیسون، میگوید: « واحدهای مسکونی فرعی مستقل فرصت خوبی برای صاحب خانهها فراهم میکنند تا در ملک خود سرمایهگذاری کرده و با اجاره دادن این واحدها برای خود درآمد ایجاد کنند، در حالی که فرصت تراکم بیشتر را نیز در مناطق کم تراکم قدیمی شهرها ایجاد میکنند». از نظر معماری، گونه شناسی همچنین به ما این شانس را می دهد که فضایی جالب و نمایی رسمی را در نظر بگیریم که لزوماً نیازی به ارتباط مستقیم با خانه موجود در ملک ندارند و فضاهای بیرونی جدیدی را بین واحدهای مسکونی فرعی مستقل و خانه اصلی تعریف کنیم. چه به عنوان فضاهای قابل اجاره برای درآمد بیشتر و چه به عنوان فضای زندگی کمکی جهت استودیوهای هنری، اتاق مهمان، یا دفاتر خانگی، واحدهای مسکونی فرعی مستقل با هر شکل و فرمی در حیاط خلوت خانه ها در سراسر کشور ظاهر می شوند.
مطالب مرتبط
افراد دارای مهارت در این زمینه
در صورتی که در این زمینه تخصص یا مهارتی دارید، پس از ثبت نام در سایت و تکمیل فرم مشخصات شخصی ، پروفایل خود را به لیست زیر اضافه نمایید .