وب سایت فربیلد

چگونه طراحی بیوفیلیک را در معماری معاصر اعمال کنیم؟ ( مجموعه ای از این سبک طراحی ها در فیلیپین)

How To Apply Biophilic Design In Contemporary Architecture

مهندس مارال شایق | شنبه, 09 اردیبهشت,1402

از زمان اولین تمدن ها، طبیعت ستونی اساسی برای خدمت به بشریت به عنوان یک زیستگاه طبیعی، ارائه سرپناه، غذا و دارو بوده است. دوران مدرن، انقلاب صنعتی و دگرگونی های فنآوری، هر یک چشم اندازی را در دست گرفته اند و نحوه تعامل انسان ها با طبیعت را تغییر داده اند. با این حال، امروزه و با توجه به اتفاقاتی که ما به عنوان یک جامعه تجربه کرده‌ایم، باید بر ایجاد شهرها و فضاهایی تمرکز کرد که طبیعت را وارد زندگی روزمره خود می‌کنند.
یکی از گرایش هایی که در دنیای معماری و طراحی داخلی روز به روز قوت بیشتری پیدا می کند «طراحی بیوفیلیک» است. اصطلاح «بیوفیلیا» در یونان باستان به معنای «عشق به موجودات زنده» ترجمه می شد . (philia = عشق به ).
بیوفیلیا برای اولین بار توسط روانشناسی به نام اریش فروم در سال 1964 مورد استفاده قرار گرفت، تا بعدها زمانی که ادوارد او. ویلسون ، متوجه شد چگونه شهرنشینی شروع به ترویج قطع ارتباط شدید با طبیعت کرده است، این واژه در دهه 80 توسط این زیست شناس رواج پیدا کرد.
آنچه که این واژه در اصل به دنبال آن است، پیوند انسان با طبیعت برای بهبود رفاه است. این امر با ادغام طبیعت در فضاهای زندگی حاصل شده است. با توجه به شرایط آب و هوایی در برخی از کشورها، مانند مکزیک و فیلیپین ، که شرایط بسیار مشابهی دارند ، ادغام پاسیو در فضاهای داخلی بسیار رایج است، زیرا راهی است برای آوردن آفتاب و باران به درون خانه و ایجاد فرصتی برای باز کردن سایر مسیرها و همزیستی هایی که به طور کامل در فضاهای داخلی اتفاق نمی افتند. به همین دلیل است که در این مقاله، مجموعه ای از آثار این سبک در فیلیپین را ارائه می دهیم که به دنبال ارتباط با این اصول برای ارائه کیفیت بهتر زندگی به کاربران خود هستند. برخی از آن ها بر فضای داخلی بنا تمرکز دارند و برخی دیگر، به دنبال ادغام تراس ها و عناصر با فضاهای عمومی هستند. برای مشاهده این لیست کامل ادامه مطلب را بخوانید.
خانه صحنه ها (House of Screens) طرای شده توسط کارگاه طراحی PXP
این خانه گرمسیری در دهکده‌ای خصوصی در شهر کوئزون، فیلیپین قرار داد و اغلب به‌عنوان « Screen house » شناخته می‌شود. این خانه برای یک خانواده کوچک 4 نفره طراحی شده است. زوجی که هر دو تاجرند، و دو فرزندشان که هر دو در کالج مشغول تحصیل هستند. " Screen house" ، خانه دوم این خانواده خواهد بود. آنها احساس می کردند که خانه اول آنها برای سبک زندگی در حال رشد آنها ناکافی است، بنابراین تصمیم گرفتند خانه دومی بسازند که هم پاسخگوی آب و هوای گرمسیری بوده ، هم فضای آرامش بخش و بزرگتری داشته باشد. این موضوع منجر به ایده ساخت " Screen house " شد.

خانه صحنه ها (House of Screens) طرای شده توسط کارگاه طراحی PXP
خانه صحنه ها (House of Screens) طرای شده توسط کارگاه طراحی PXP


ویلای بدنسازی کالاتاگان (CG Villa)طراحی شده توسط استدیو طراحی 8x8
ویلای CG که در کالاتاگان، در استان باتانگاس فیلیپین واقع شده است، بدین منظور طراحی شده که یک ساختار الحاقی به خانه موجود مشتری باشد و فعالیت‌های سلامتی و اجتماعات را برای خانواده و دوستان در خود جای دهد. 
مکان قرارگیری ویلا در فضای خالی موجود میان دسته ای از درختان باغ انبه تعیین شد تا یک سالن ورزشی کشیده و باریک که توسط طبیعت احاطه شده است، ایجاد شود . شکل عمودی ردیف درختان ،سر نخ ابتدایی طراحان برای چشمگیر جلوه دادن ۲ صفحه اصلی افقی (کف و سقف) بود که تبدیل به عنصر میان نما در لابلای سایه درختان انبه می شود.

ویلای بدنسازی کالاتاگان (CG Villa)طراحی شده توسط استدیو طراحی 8x8
ویلای بدنسازی کالاتاگان (CG Villa)طراحی شده توسط استدیو طراحی 8x8

خانه جدید مانیل (ET New Manila House ) طراحی شده توسط کارگاه طراحی PXP
خانه جدید مانیل در زمینی به مساحت 2000 مترمربع قرار دارد که عمدتاً رو به غرب است. این خانه به چهار قسمت تقسیم می شود . یک چهارم شمالی و جنوبی به یک باغ وسیع اختصاص داده شده است، در حالی که مهمانخانه و خانه اصلی به ترتیب در یک چهارم غربی و شرقی قرار دارند. همه قسمت ها به صورت راهبردی جانمایی شده اند بطوریکه هر خانه بتواند از منظره باغ بزرگ لذت ببرد. خلاصه ی آنچه که مشتری می خواست، خانه ای بود که منظره را در بر بگیرد ، فضایی که مرزهای بیرونی و داخلی را محو کند و جایی که در آن فرد نتواند تشخیص دهد که آیا در خانه است یا خارج از آن. خانه ای که گویی یک ویلای شهری سرپوشیده است. این طرح مختصر به راحتی می‌توانست با پنجره‌های شیشه‌ای تمام قد اجرا شود، اما چالش کار، جهت‌گیری قطعه زمین بود، زیرا آفتاب استوایی بعد از ظهر رو به غرب است اما از آنجایی که این قطعه زمین تقریباً در بین دو خانه شهری قرار دارد، به دلیل وجود آپارتمان های همسایه حریم خصوصی به عنوان یک چالش در نظر گرفته شد.

خانه جدید مانیل (ET New Manila House ) طراحی شده توسط کارگاه طراحی PXP
خانه جدید مانیل (ET New Manila House ) طراحی شده توسط کارگاه طراحی PXP

اقامتگاه  B(B Residence) طراحی شده توسط آتلیه Sim
نقطه ابتدایی ورودی این خانه یک سرسرای باز است که به حیاط اصلی متصل است. سرسرا به تدریج خانه را به دو بخش تقسیم می کند، سمت چپ اتاق سرگرمی است که در آن اهالی خانه از مهمانان خود استقبال می کنند و سمت راست خانه اصلی است. زمانی که وارد اتاق نشیمن می شوید، با اتاق نشیمنی با دیوارهای مرتفع و بلند مواجه می شوید که در پشت آن یک باغ و در جلوی آن یک حیاط قرار گرفته است. این دیوارهای مرتفع به فضا حداکثر نور و تهویه را می دهند. در مجاورت اتاق نشیمن، اتاق غذاخوری قرار دارد. جایی که حیاط به گونه‌ای قاب‌بندی شده است که از فضا لذت ببرید.

اقامتگاه  B(B Residence) طراحی شده توسط آتلیه Sim
اقامتگاه  B(B Residence) طراحی شده توسط آتلیه Sim


خانه Bahay Sibi طراحی شده توسط شرکت معماری سکوی 21 
"ایجاد خانه ای بیانگر الگوی کهن فیلیپینی همان چیزی است که شرکت معماری سکوی 21  برای Bahay Sibi در نظر گرفته است. سایبان این خانه با امتداد سقف بر روی پنجره ایجاد شده است که این یکی از اجزای اصلی خانه بومی فیلیپینی bahay kubo است.خانه sibi در برابر آب و هوا از باران های شدید گرفته تا نور شدید خورشید به عنوان عایق اولیه عمل می کند که این یک ویژگی مهم برای معماری در مکان های گرمسیری است. با حفظ این اصل، شرکت معماری سکوی 21 ، sibi را به یک خانه مدرن تبدیل کرد و تفسیر خود را برای رویکردی مدرن تر ارائه داد. با توجه به اینکه این خانه عمدتاً رو به شمال و شرق است، نور کافی از آفتاب صبحگاهی برای خانه در نظر گرفته شده است. فضاهای بزرگ مانند قسمت نشیمن و غذاخوری هم به ترتیب در امتداد ضلع شرقی و شمالی خانه قرار گرفته اند و باغ و ایوان در امتداد شمال شرقی قرار دارند.

خانه Bahay Sibi طراحی شده توسط شرکت معماری سکوی 21
خانه Bahay Sibi طراحی شده توسط شرکت معماری سکوی 21 

کانون پرورش فکری کودکان روستایMas-in  طراحی شده توسط شرکت  Native Narrative
استودیوی طراحی اسکاندیناوی Native Narrative در حالی که نزدیک به 2 سال در مناطق روستایی فیلیپین فعالیت اجرایی معماری داشت، مجموعه‌ای از امکانات بعد از مدرسه را برای کانون پرورش فکری روستای Mas-in طراحی کرد. این پروژه دومین پروژه تکمیل شده این شرکت است. Native Narrative با همکاری نزدیک با سازمان‌های غیردولتی محلی و دولت محلی روی توسعه نمونه‌های اولیه کار کرد . ساختمان های بعد از مدرسه(کانون های فرهنگی) باید از نظر فنی بی نیاز بوده و با مصالح محلی مرغوب ساخته شده باشند تا بتوانند به راحتی توسط کارگران نسبتاً غیر ماهر (در حالی که تحت نظارت هستند) مونتاژ شوند. همکاری در این پروژه پاسخی به قانون جدید حمایت از امداد اضطراری کودکان است. در فیلیپین، این امر مسئولیت‌پذیری سازمان‌های محلی و ملی برای اولویت‌بندی حفاظت و رشد کودکان با ایجاد فضاهای دوست‌دار کودک را افزایش می‌دهد.

کانون پرورش فکری کودکان روستایMas-in  طراحی شده توسط شرکت  Native Narrative
کانون پرورش فکری کودکان روستایMas-in  طراحی شده توسط شرکت  Native Narrative

دفتر سازمان Streetlight  در روستای Tagpuro طراحی شده توسط اریکسون فورونس به همراه دو شریک خود لیندروین لویسن و جاگو بائز 
در 8 نوامبر 2013، ابر طوفان هایان، که یکی از قوی‌ترین طوفان‌هایی است که تاکنون به خشکی برخورد کرده است، مناطق مرکزی فیلیپین را ویران کرد . این طوفان بیش از چهار میلیون خانوار را بی خانمان کرد و جان هزاران نفر را گرفت . امواج ناشی از این طوفان سکونت گاه غیررسمی سیوال و مرکز مطالعاتی را که به همراه سازمان غیردولتی استریت لایت و سه دانشجوی معمار در سال ۲۰۱۰ ساخته بودند، با خاک یک سان کرد. سازمان استریت لایت از خانواده ها و کودکان در طول این فاجعه حمایت کرد و بلافاصله پس از آن برنامه حرفه ای و آموزشی خود را از سر گرفت. الکساندر اریکسون فورونس به همراه دو شریک خود سودارشان خادکا و جاگو بائز برای بازسازی دفتر، یتیم خانه و مرکز مطالعاتی استریت لایت به نقل مکان به روستای تگپورو دعوت شدند.این روستا زمانی روستایی کوچک با 200 خانوار بود و طبق برنامه‌های جابجایی که توسط دولت در این شهر آغاز شده بود، قرار بود جمعیت آن ده برابر شود. این رشد به دلیل فرصت‌های معیشتی یا زیرساخت‌های تامین نیازهای اولیه مانند آب، فاضلاب و برق محقق نشد. از آنجاییکه چندین خانواده به خانه و جامعه جدید خود احساس تعلق نداشتند ، تنش ها و درگیری ها در منطقه رو به افزایش بود . همینجا بود که این سؤال مطرح شد که چگونه می‌توانیم با یکدیگر کار کنیم و به طور گروهی از فرآیند برنامه‌نویسی و طراحی برای ساختن دفتری مناسب با وضعیت فعلی در منطقه ای که  به آن نقل مکان کرده ایم استفاده کنیم و به این ترتیب دفتر سازمان استریت لایت ساخته شد .

دفتر سازمان Streetlight  در روستای Tagpuro ط
دفتر سازمان Streetlight  در روستای Tagpuro 


 

لینک منبع اصلی

بازگشت به صفحه اصلی
گالری تصاویر

مطالب مرتبط

افراد دارای مهارت در این زمینه

در صورتی که در این زمینه تخصص یا مهارتی دارید، پس از ثبت نام در سایت و تکمیل فرم مشخصات شخصی ، پروفایل خود را به لیست زیر اضافه نمایید .

ابتدا وارد شوید

ابتدا وارد شوید

و یا ثبت نام نمایید.

وارد شوید

نظر دهيد