تحقیقات گروه موزه علوم بر اساس اشیاء دورههای مختلف تاریخ بریتانیا نشان میدهد که چگونه رنگ اشیا در طول زمان تغییر کرده و رنگهای پر جنب و جوش و شاد را پشت سر گذاشته و هر روز خاکستریتر میشوند.
کت اسلیمن بیش از هفت هزار عکس از اشیا روزمره را از مجموعه موزه علوم در تحقیقی که توسط مرکز سیاست گذاری و شواهد صنایع خلاق (PEC) انجام شد، مورد بررسی قرار داد. از دوربین ها گرفته تا لامپ ها و دیگر اشیا خانگی، آن ها براساس کاربردشان در ۲۱ دسته مختلف سازماندهی شدند. این تجزیه و تحلیل براساس شمارش پیکسل رنگ های مختلف انجام شد و همچنین به شکل اشیا پرداخته شد.
یافته های مطالعه تمایل به خاکستری شدن اشیا در طول زمان را نشان می دهد، که در عکس ها و فیلم های گذشته دیده می شود. می توان این نتایج را بر روی نموداری رسم کرد که نشان می دهد چه تعداد پیکسل در اشیا براساس زمان ایجاد آن ها، از ۱۸۰۰ تا کنون وجود دارد. در طول این ۲۰۰ سال، عمدتا از اواخر قرن ۱۹ تا قرن ۲۰، تن رنگهای خاکستری غالب شدند و رنگ های زرد و قهوه ای در طول این دوره کاهش یافتند.
این تحول تنها به دلایل زیبایی شناختی نبود، بلکه در همین دوره بود که پلاستیک و پس از آن استیل ضد زنگ معرفی شد و کاهش استفاده از چوب به وجود آمد. در این مطالعه، یک تصویر از تلگراف در سال ۱۸۴۴ با یک تصویر از آیفون در سال ۲۰۰۸ مقایسه شده است. رنگ های تلگراف نه تنها از مواد آن، مانند چوب و فلز، بلکه از شکل آن نیز ناشی می شود، همانطور که منحنی ها و جزئیات آن سایه هایی را چاپ می کند که پیکسل های رنگ های مختلف را ثبت می کند. از سوی دیگر، آیفون تغییرات زیادی در شکل منظم و رنگ های خاکستری و مشکی خود ندارد.
این روند در بخش های مختلف صنعت و فرهنگ نیز منعکس شده است. به عنوان مثال اگر تصویر یک بزرگراه را در دهه ۱۹۸۰ و امروز مقایسه کنیم، شاهد تراکم خودروهای رنگی بارنگ های اشباع شده در گذشته خواهیم بود، در حالی که امروزه خودروهایی بارنگ های نقره ای، سیاه و سفید غالب هستند .همین اتفاق در مورد فضاهای داخلی نیز رخ داده است. رنگ هایی که تا اواسط قرن بیستم به طور کامل در دکوراسیون ، اشیا تزئینی و مبلمان حضور داشتند، به تدریج کم رنگ شده و از بین رفته اند .
در پست مدرنیسم، معماری داخلی روشهای مختلفی را برای پرداختن به تزئینات و روکشها ارائه میکرد. در داخل خانه ها، سعی می شد برای معرفی مصالح روکش هایی را که به دنبال یکنواختی تقریباً تک رنگ هستند، حذف کنند . روکش ها نیز روز به روز صنعتی و در نتیجه یکنواخت تر شدند. نتیجه در طول سال ها از بین رفتن تزئینات، رنگ ها، بافت ها و چاپ ها در محیط های داخلی است.
با این حال، به نظر می رسد که این روند در سال های اخیر در حال تغییر است. به دنبال یک تغییر فرهنگی، به نظر می رسد که نسل جدید با وارد کردن رنگ های بیشتر به اتاق ها در حال معکوس کردن منطق مینیمالیستی هستند. علاوه بر این، تاکید بر این موضوع الزامی است که جنبه های زیبایی شناختی را نمی توان از زمینه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آن ها جدا کرد ، به طوری که رنگ ها و اشکال و معماری اشیا همیشه با ویژگی های مکان مرتبط هستند.
مطالب مرتبط
افراد دارای مهارت در این زمینه
در صورتی که در این زمینه تخصص یا مهارتی دارید، پس از ثبت نام در سایت و تکمیل فرم مشخصات شخصی ، پروفایل خود را به لیست زیر اضافه نمایید .