معماری کیچ چیست؟
برخی از نویسندگان ادعا می کنند که اصطلاح کیچ ریشه آلمانی دارد و در واژگان هنری در حدود سال 1860 از فعل kitschen/verkitschen به معنای فریب دادن یا فروختن چیزی به جای چیز دیگری ، به وجود آمده است . افراد دیگری نظیر * آلبرتو کاوالکانتی و آلفوسوس دویومارائس (1979)، تأیید می کنند که این اصطلاح از زبان انگلیسی، از کلمه sketch گرفته شده است. در نیمه دوم قرن نوزدهم، هنگامی که گردشگران آمریکایی می خواستند یک اثر هنری را با قیمتی ارزان بخرند، از انگلیسی ها خواستند طرحی را ارائه دهند.
(*آلبرتو کاوالکانتی : کارگردان فیلم و تهیهکننده اهل برزیل )
(*آلفوسوس دویومارائس : شاعر نمادگرای پرتغالی )
اختلافات پیرامون این اصطلاح از معنای اصلی آن سرچشمه می گیرد. با این حال، علیرغم پیچیدگی آن، می توان فهمید که ظهور آن در زمانی رخ داده که تولید صنعتی سعی در تقلید از صنعتگری داشت و ایده تکرارپذیری را تقویت و فرهنگ و اقتصاد را دموکراتیک کرده است . برای رسیدن به معنای عامیانه ، کیفیت و عمق فلسفی اشیا کنار گذاشته می شوند و اغلب زیبایی شناسی و معنای مدل اصلی اشیا تحریف می شود. نظریه پرداز معروف والتر بنجامین از علاقه مندان بزرگ به این موضوع ، اظهار داشت که این سبک با هدف ایجاد لذت آنی برای تماشاگران بدون سرمایه گذاری فکری در آن، مانند تفسیری راحت و مستقیم از اشکال برتر هنر و زیورآلات به وجود آمده است. بنابراین، از طریق جذب المان های رایج در طبقات ثروتمندتر، می توان درک کرد که کیچ نیز تحت میل به دستیابی به موقعیت اجتماعی و فرهنگی بالاتر، فرآیند پیچیده نوسازی تراز اول در ارتباط است.
از نظر عملی، کیچ را می توان در رشته های مختلفی مانند ادبیات، موسیقی، لباس، دکوراسیون داخلی و معماری به کار برد. در مورد اشیا یا ساختمانها، آنهایی که هر یک از ویژگیهای زیر را دارند، میتوان کیچ در نظر گرفت:
تقلید (از یک اثر هنری یا یک شی دیگر)، اغراق (در رنگها، بافتها، مواد یا نسبتها)، اشغال فضای نامناسب (یک چرخ دستی که به عنوان گلدان در محل ساخت و ساز استفاده می شود) و از دست دادن عملکرد اصلی (به عنوان مثال یک پارچ به شکل آناناس).
سبک کیچ در معماری، اغلب با ساختمانهای تجاری مانند مراکز خرید، هتلها، کازینوها و پارکهای موضوعی در ارتباط است که با نماهای فوقالعاده و نورپردازی پر زرق و برق به دنبال جلب توجه عموم هستند. از این نظر، برخی از ویژگی های رایج معماری کیچ نیز شامل عناصر تزئینی اغراق آمیز مانند مجسمه ها، قاب ها و زیور آلات می شود. این معماری ترکیبی از سبک های معماری مانند نئوکلاسیک، باروک و روکوکو است که استفاده از مواد براق و بازتابنده ای مانند شیشه، آینه و فلزات در آن بر جنبه بصری و تظاهر به ثروت یا تجمل تاکید می کنند.
بهعنوان یک اصطلاح بحثبرانگیز، علیرغم اینکه کیچ اغلب اغراقآمیز و ناخوشایند به نظر میرسد، میتوان آن را بهعنوان شکلی از بیان هنری درک کرد که چه از طریق طنز و چه بدون استفاده از آن ،باعث تأمل در فرهنگ و ارزشهای یک زمان یا جامعه خاص میشود. شایان ذکر است که از این نظر،می توان شباهتهایی را میان کیچ و جنبش پست مدرن یافت که در آن به دنبال نمادگرایی، ایجاد تمایز فردی و تأیید اجتماعی در واکنش به هنجارهای سفت و سخت کارکردگرایی مدرن هستیم.
نمونه های نمادین بسیاری از معماری کیچ در سراسر جهان وجود دارد. شهر لاس وگاس بسیاری از آن ها را دارد،و این اصطلاح را با یک بیان اجتماعی ایده آل در ساختمان هایی که به تجمل گرایی افراطی اشاره دارند، تحقق بخشیده است. بازآفرینی بناهای تاریخی موجود در سراسر جهان، مانند برج ایفل یا مجسمه آزادی نیز در میان ساختمانهای دیگری که با یکدیگر رقابت میکنند، دیده میشود که محیطی آشفته را ایجاد میکنند.
در طول قرون متمادی، تجلی کیچ در معماری هرگز به عنوان یک جنبش تعیین کننده ظاهر نشده است، با این حال، این جنبش همیشه در حال ارائه باقی مانده است، و بازتاب های مهمی را در مورد نقش فرهنگ به عنوان یک قلمرو مرزی بین هنر و معماری مردمی و هنر عمومی به ارمغان آورده است.
مطالب مرتبط
افراد دارای مهارت در این زمینه
در صورتی که در این زمینه تخصص یا مهارتی دارید، پس از ثبت نام در سایت و تکمیل فرم مشخصات شخصی ، پروفایل خود را به لیست زیر اضافه نمایید .