استفاده از لابی ساختمان های اداری به عنوان اتاق های نشیمن شهری با کاربری منعطف : چرا معماران در حال تغییر شرایط لابی دفاتر کار هستند؟
آیا لابی های اداری واقعاً می توانند به عنوان فضاهای اجتماعی کاربرد دو چندان پیدا کنند؟
گرچه اغلب افراد وقتی به طراحی اداری فکر می کنند به طرح های با پلان باز و فضاهای ملاقات فکر می کنند، یکی از محوری ترین جنبه های طراحی این فضاهای کاری ، ارائه یک لابی است که تاثیری ماندگار ایجاد می کند. این موضوع فقط به محل قرارگیری ساختمان یا نحوه استفاده کارمندان از فضا مربوط نمی شود، بلکه نحوه نمایش آن نیز اهمیت دارد. ظاهر ساختمان، بهویژه طراحی و فضای لابی آن، نقش مهمی در شکلدهی شناخت از شرکتها در داخل و خارج از آن دارد.
لابی اغلب اولین تصویری است که بازدیدکنندگان، کارمندان و مشتریان احتمالی با آن مواجه می شوند. یک لابی با طراحی خوب و از نظر بصری جذاب، می تواند اثری ماندگار از خود بر جای بگذارد و حرفه ای بودن، نوآوری و تعهد به ایجاد یک فضای کاری جذاب را منتقل کند. دید لابی از خیابان این تأثیر را افزایش می دهد، زیرا به عنوان ویترینی از هویت و ارزش های شرکت عمل می کند. با تطبیق و تغییر مراکز شهری در پی همهگیری کرونا، فرصت شگفتانگیزی برای بازتعریف داراییهای موجود به وجود می آید و آنها را به گونهای طراحی میکند که به طور یکپارچه در بافت شهری منحصر به فرد محیط اطراف خود قرار گیرند.
لابی به عنوان یک بوم برای ارائه ارزش های شرکت
برای چندین دهه، لابیهای موزهمانند، چراغ راه ایجاد هویت و اعتبار برای ساختمان بودهاند. امروزه و در دورانی که دورکاری و ترکیب دورکاری و کار حضوری در ادارات فراگیر شده است ، صاحبان املاک اداری با چالش هایی مانند حفظ مستاجران ، روبرو هستند. قبل از اینکه همه گیری بیماری کرونا چشم انداز کار اداری را مختل کند، دیدگاه تازه ای در مورد لابی اداری و محیط های پذیرش ارباب رجوع پدیدار شده بود. با این حال، بحران جهانی کرونا به عنوان یک کاتالیزور عمل کرد و صنعت را وادار به ارزیابی مجدد نقش های چند وجهی کرد که یک لابی می تواند در حوزه املاک اداری ایفا کند.
مدت ها است که صاحبین ساختمان های اداری مجموعه های هنری خود را به عنوان "نوعی مسابقه تسلیحاتی فرهنگی با سایر شرکت ها" به نمایش گذاشته اند. این شیوۀ غنیسازی لابیها لزوماً به دلیل ارتباط آنها با دنیای هنر نیست، بلکه برای الهام بخشیدن و تحت تأثیر قرار دادن بازدیدکنندگان و کارمندان است. اما به هر حال، این نمایشگاه چشمگیر هنری، به نوعی نماد ارزشهای شرکت است که در نهایت به لابیها حا و هوایی منحصر به فرد،و گاهی سرد و سختگیرانه میدهد.
تغییر موقعیت: تدبیرِ طراحی لابی برای فعال سازی مجدد آن
لابی اداری در حال گذار از یک مرز نفوذ ناپذیر است که مناطق خصوصی و عمومی را از هم جدا می کند و به یک فضا با دریچه های فراوانِ متصل به خیابان و جامعه تبدیل می شود. مثالهای زیر یک تحول طراحی را نشان میدهد که مستاجرین ساختمان های اداری، مستاجرین احتمالی و بافت شهری اطراف را در نظر میگیرد. در اصل، لابی ساختمان اداری از یک فضای نمونه اولیه و بدون تغییر به سمت متناسب تر شدن با ویژگی های منحصر به فرد مکان خود در حال تکامل است.
در میان مشکلات اجاره در بازار رقابتی اداری و ترغیب کارمندان برای بازگشت به محل کار، صاحبان املاک اداری فشار را برای افزایش امکانات رفاهی احساس کرده اند. لابی ها به دنبال ایجاد تجربه ای هستند که کارمندان را به بازگشت به دفترکار ترغیب و تشویق کند.
موقعیت یابی رویکردی است که برای مالکان و انبوه سازان ساختمانهای اداری جذابیت بسیار زیادی دارد، چه هدف آن ها حفظ مستاجران فعلی یا جذب مستاجران جدید باشد و چه کشف کاربردهای تازه برای فضاهای خود باشد. این ملاحظات بالقوه ممکن است شامل دستیابی به مخاطبان وسیع تر، به روز رسانی طراحی و زیرساخت آن و یافتن کاربردهای جدید برای مناطق کم تر استفاده شده باشد.
افزودن امکانات رفاهی به لابی ، مثلاً یک کیوسک سرو قهوه، یک فضای کار مشترک، یا یک سالن انتظار ، نه تنها فضای جذاب تری ایجاد می کند، بلکه به عنوان منبع درآمد اضافی نیز عمل می کند.
اتاقهای نشیمن شهری انعطافپذیر: باز کردن در لابی ها به روی مردم و فعالیت خیابان
لابی ها برای گذران وقت مردم طراحی نشده بودند. آنها فضاهایی با صندلی های پراکنده برای خوش آمدگویی به افراد داخل و خارج ساختمان بوده اند. روند جدید در طراحی لابی، از طراحی فضاهای کم استفاده فاصله گرفته و به ایجاد یک محیط جذاب تر و چند منظوره تر کمک می کند. بسیاری از صاحبان دفاتر کار و انبوه سازان در حال حاضر مرزهای طراحی و فعال سازی لابی را در پیش گرفته اند و به دنبال راه های نوآورانه ای برای ایجاد یک اثر به یاد ماندنی و برجسته شدن در یک چشم انداز شهری در حال تغییر هستند.
در منطقه تجاری شلوغ شیکاگو، لابی مرکزمبادلات تجاری شیکاگو دستخوش تغییر و تحولی اساسی شده است و تقاضای متخصصان جوان برای ایجاد فضاهای شهری جذاب، جهتِ کار و تعامل اجتماعی را برآورده میکند. لابی از طریق طراحی نورپردازی نوآورانه، پانلهای شیشهای منحنی، و طراحی داخلی با سطوح سفید رنگ، محیطی جذاب در سطح خیابان ایجاد میکند که مرز بین داخل و خارج از ساختمان را محو میکند و یک اتاق نشیمن شهری یکپارچه را تشکیل میدهد.
روشنایی و تهویه یکپارچه در داخل سقف، در عین ارائه مسیریابی بصری، مقیاس و ساختار قابل درکی را ایجاد می کند . پالت مواد حداقلی به کاربران این امکان را می دهد که فضا را فعال کنند و لابی قدیمی را با موفقیت به یک اتاق نشیمن شهری انعطاف پذیر تبدیل کنند و از حفظ بیشتر مستاجران این ساختمان و اشغال 95 درصدی آن حتی در طول همه گیری کرونا اطمینان حاصل کنند.
لابی به عنوان یک مقصد چند منظوره: ایجاد تعادل بین حوزه خصوصی و عمومی
این رویکرد استراتژیک میتواند عملکرد و زیباییشناسی را افزایش دهد تا با پویایی در حال تکامل شهری و محیطی هماهنگ شود. با تجدید نظر مالکان در لابی های خود برای دستیابی به اهداف بیشتر، روند رو به رشدی به سمت ایجاد مناطق "متخلخل" وجود دارد. در این راستا، لابی به منطقه ای تبدیل می شود که عموم مردم می توانند وارد آن شوند و در سالن انتظار بنشینند، غذا یا نوشیدنی بخرند، یا یک جلسه غیررسمی برگزار کنند، منطقه ای که بین حوزه عمومی و خصوصی قرار می گیرد. متعادل کردن فضای عمومی و خصوصی در فضاهای لابی چیزی است که بسیاری از صاحبان ساختمان های اداری به آن فکر می کنند.. این ایده برای لابی به عنوان یک هدف نهایی در نظر گرفته می شود.
350 Mission یک ساختمان اداری 30 طبقه پیشرفته در منطقه تجاری سانفرانسیسکو است. اتاق نشیمن شهریِ (لابی ساختمان ) قابل توجهِ آن در سطح خیابان به ارتفاع پنجاه فوت که به طور فعال با محیط شهری اطراف درگیر است، طراحی سنتی دفتر شرکت را به چالش می کشد و در عین حال به زندگی خیابانی رو به تکامل مرکز شهر کمک می کند. این پروژه خطوط بین فضاهای عمومی و خصوصی را محو می کند و شامل مناطق باز مشترک و یک لابی با صندلی های آمفی تئاتری است. یک دیوار رسانه دیجیتالی پویا، عابران پیاده را تشویق می کند تا با این اتاق نشیمن پر جنب و جوش شهری تعامل داشته باشند. رویکرد معماری نوآورانه ساختمان 350 Mission نه تنها از ورود عموم مردم به ساختمان استقبال می کند، بلکه امکانات خصوصی را برای ارتقای قلمرو عمومی ارائه می دهد و معیار جدیدی را برای ساختمان های اداری کلاس A ایجاد می کند.
لابی ساختمان های اداری به عنوان ایستگاه حمل و نقل شهری
برخی از پروژههای تغییر موقعیت لابی ساختمانهای اداری دسترسی یکپارچه به سیستمهای حمل و نقل عمومی را با موفقیت در خود ادغام کردهاند. این طرح های آینده نگرانه تصدیق می کنند که نیروی کار مدرن برای راحتی و ارتباط ارزش قائل است. آنها با ترکیب دسترسی به حمل و نقل به طور مستقیم از لابی ساختمان اداری، اهمیت حمل و نقل یکپارچه را در زندگی روزمره کارکنان و مراجعین برجسته می کنند. علاوه بر این، ادغام دسترسی حملونقل عمومی به لابی ساختمانهای اداری ، نشان دهنده تعهد به آینده شهری کارآمدتر، کاربرپسندتر و به هم پیوسته تر است.
این پروژه، بازطراحیِ طبقه همکف یک ساختمان اداری هفده طبقه است که در خیابان بلوور 33 در شرق تورنتو واقع شده است. منطقه ای شلوغ که در نزدیکی یک ایستگاه اصلی مترو قرار دارد. هدف از این باز طراحی ارتقای تجربه حمل و نقل عمومی و کاهش ازدحام بود. این پروژه شامل ایجاد یک ورودی جنوبی قابل توجه با قوس های سقفی ارگانیک است که عابران پیاده را از چندین خیابان به ورودی مترو هدایت می کند. قوس ها همچنین به عنوان یک سیستم مسیربابی طبیعی عمل می کنند و دارای نورپردازیLED برای جذابیت بصری بیشتر هستند.
تقویت عملکرد لابی به عنوان یک محیط محرک برای کار مشارکتی و تعامل اجتماعی
روند در حال تکامل طراحی لابی به طرز متفکرانه ای به نقش دوگانه لابی ها پاسخ می دهد و نه تنها به عملکرد آنها در ساختمان های اداری بلکه به پتانسیل آنها برای تعامل و غنی سازی جامعه اطراف نیز توجه می کند. هدف ایجاد لابی هایی است که پذیرا و محرک باشند و از احساس "دروازه امنیتی" به شدت دور شوند. این به معنای قربانی کردن امنیت نیست. مساله در مورد رسیدگی متفاوت به امنیت است. به عنوان مثال، درحال حاضر ورودی های چرخان، اغلب به طور محتاطانه ای در یک گوشه قرار می گیرند.
صاحبان ساختمانهای اداری برای تحقق آرمانهای ایجاد محیطهای خوشآمدگویی و راحت در لابی، با معماران و طراحان مشارکت میکنند تا پتانسیل لابیهای خود را به حداکثر برسانند. غرفه های موقت غذا و نوشیدنی، راحتی را برای ساکنان ساختمان ایجاد می کنند و اطمینان می دهند که محیط فضای تازه و جذاب خود را حفظ می کند. رستورانها یا بارها، لابیها را از گذرگاههای صرف به مقاصدی پرجنبوجوش تبدیل میکنند، در عین حال صندلیهای فراوان، کار مشارکتی را ترغیب و تعامل اجتماعی را تقویت میکنند. علاوه بر این، ملاقات در محیطهای خنثی و غیر اداری برای ایجاد روابط تجاری مفید است. همانطور که یک جمله معروف می گوید، "بهترین معاملات در زمین گلف انجام می شود."
نویسنده: فرانسیس زامورا
مطالب مرتبط
افراد دارای مهارت در این زمینه
در صورتی که در این زمینه تخصص یا مهارتی دارید، پس از ثبت نام در سایت و تکمیل فرم مشخصات شخصی ، پروفایل خود را به لیست زیر اضافه نمایید .