پیاده روی کردن در شهرها ، تبدیل به نوعی کاری غیر متعارف شده است. در عصر خودروها، دفاع از پیادهروی و به چالش کشیدن تسلط خودرو بر حمل و نقل ، چندان رایج نیست. به همین دلیل است که پل های عابر پیاده در سراسر جهان به عنوان نمادی از ارتباط و نبوغ معماری شناخته می شوند. این سازه های معلق، تجربه زندگی شهری را برای کاربران اصلی خود یعنی عابران پیاده ، ارتقا می دهند. اگرچه در آغاز، ساخت این سازه ها به عنوان راه حل هایی کاربردی برای مدیریت ترافیک بود، اما به مرور آنها به نقاط دیدنی نمادین و اجزای محوری برنامه ریزی شهری تبدیل شده اند.
اهمیت پروژه هایی که در ادامه دبررسی خواهیم کرد، نشان دهندۀ تغییر به سمت طراحی انسان محور در مناظر شهری است. پل کوسوگیباشی در ژاپن که توسط شرکت معماری کنگو کوما و همکاران (Kengo Kuma & Associates) بازسازیشده ، نمادی از تاب آوری است، همینطور پل ابریشم، در فضای عمومی رودخانه هانگژو، ارتباط شهری را از طریق احیای اسکله به نمایش میگذارد. پل مرکز شهر دونگوان که در راستای *آرام سازی ترافیک ساخته شده، به ایجاد ارتباط و ایجاد فضای سبز می پردازد، و پل ولاسبورگ که توسط شرکت مهندسی SBE NV ساخته شده، خود را وقف افزایش مسیرهای آبی برای جامعه می کند. در مجموع، این پل ها با تاکید بر پایداری و ادغام با نیازهای جامعه، احیای شهری را به سوی آینده هدایت می کنند. (*آرام سازی ترافیک: از طراحی فیزیکی و سایر اقدامات برنامه ریزان شهری و مهندسان ترافیک برای بهبود ایمنی رانندگان، عابران پیاده و دوچرخه سواران استفاده می کند و هدف آن تشویق رانندگی ایمن تر، مسئولیت پذیرتر و کاهش بالقوه جریان ترافیک است .)
برای درک بیشتر این موضوع با ما همراه باشید تا پنج پل عابر پیاده که نگاه ما به احیای شهری در شهرهای امروزی را تغییر می دهند، بررسی کنیم.
1-پل کوسوگیباشی طراحی شده توسط شرکت معماری کنگو کوما و همکاران
این پل عابر پیاده که در منطقه اوسوگوئه شهر ایواکونی، ژاپن واقع شده است، در ابتدا توسط سیلِ غربِ ژاپن در ژوئیه 2018 تخریب شد. امروزه، این پل توسط شرکت معماری کنگو کوما و همکاران، به عنوان یک پل چوبی بازسازی و طراحی شده است تا به نمادی برای جامعه تبدیل شود. این پل جدید به گونه ای برنامه ریزی شده بود که در برابر خطر بلایای طبیعی مکرر مقاومت کند و 105 نرده چوبی مربعی، آن را در برابر خطرات آینده محافظت می کند. این طرح که به دلیل مقیاس انسانی اش مشهور است، مهارتهای افتخارآمیز نجاری ژاپن را، با فناوری طراحی محاسباتی مدرن ترکیب میکند.
2- پل ابریشم در فضای عمومی حاشیه رودخانه هانگژو طراحی شده توسط استودیو معماری و طراحی اصلی TJAD
پل ابریشم، واقع در امتداد کرانه جنوبی رودخانه کیانتانگ هانگژو، بخشی جدایی ناپذیر از یک طرح گسترده بازسازی 12 کیلومتری برای فضاهای عمومی ساحلی این منطقه را تشکیل می دهد. این پروژه که توسط استودیوی معماری و طراحی اصلی TJAD طراحی شده است، به یک ارتباط حیاتی می پردازد که در آن عابران پیاده و وسایل نقلیه در گذرگاهی محدود با هم تعامل دارند. طرح این پل، پیست ورزشی را حفظ می کند و مناظر وسیع جدید و بهبود یافته ای از رودخانه کیانتانگ ارائه می دهد و فضای عمومی حاشیۀ رودخانه را ارتقا می دهد.
3- سیستم کنترل ترافیک منطقه مرکزی شهر دونگوان طراحی شده توسط استودیو معماری eLandscript
این پل عابر پیاده با افزایش توسعه مترو و راه آهن بین شهری، بخشی از یک طرح جامع بزرگتر برای سیستم آرام سازی ترافیک شهر دونگوان است. این پل که به طول 3 کیلومتر در منطقه مرکزی شهر طراحی شده است، دارای چشم اندازی است که به نقاط جدا افتاده از شهر می پردازد و پتانسیل قسمت های مختلف شهر را افزایش می دهد و هدف آن احیای فضاهای سبز منقطع است. علاوه بر این، طرح این پل به گونه ای است که در چندین نقطه، به فضای سطح زمین متصل می شود و در نهایت بافت شهری دونگوان را احیا می کنند.
4-پل ولاسبورگ طراحی شده توسط شرکت مهندسی SBE nv
در راستای تلاش برای حفظ آبراه ها و زیرساخت های منطقه، هدف اصلی این پروژه افزایش کیفیت و جذابیت این مسیرهای آبی برای جامعه اطراف است. این طرح توسط شرکت مهندسیSBE nv طراحی شده است و مسیرهایی را در کنار رودخانه و کانال ها معرفی می کند که به عنوان مسیرهایی برای دوچرخه سواران و عابران پیاده عمل می کنند. برای افزایش کیفیت این مسیرها، یک پل به طور یکپارچه از رودخانه عبور می کند بدون اینکه چشم انداز کانال موجود را مختل کند. این پروژه در هسته خود، تلاش می کند تا به چالش پیش رو ، به شیوه ای ساده پاسخ دهد که به صورت طبیعی با محیط اولیه ترکیب شود.
5- پل معلق پراگ طراحی شده توسط شرکت Brigde Structures و شرکت معماری Blank Architekti s.r.o
این پل عابر پیاده با تلاش مشترک پیتر تج، مارک بلانک و جان مورک، برای سهولت در عبور و مرور عابران پیاده و دوچرخه سواران احیا شده است. این سازۀ منحنی شکل که در پراگ واقع شده است، ارتباط بین بانکهای هولشوویتسه و کارلین را تسهیل میکند و به عنوان یک حلقۀ ارتباطی با جزیره اشتوانیس عمل میکند. این پل عابر پیاده با ارائه یک دسترسی نامحدود، قوس و منحنی نقشۀ جزیره را تقلید میکند و در عین حال با پیاده رو موجود در همه جهات هماهنگ است. علاوه بر این، در طراحی این پل خطرات احتمالی سیل در نظر گرفته شده و به گونه ای مهندسی شده است که یک طرف آن به صورت عمودی قابل تنظیم است و یک مکانیزم پیستونی هیدرولیک به پل اجازه می دهد تا به بالای سطح سیلاب برود.
نویسنده: نور فخرانی
مطالب مرتبط
افراد دارای مهارت در این زمینه
در صورتی که در این زمینه تخصص یا مهارتی دارید، پس از ثبت نام در سایت و تکمیل فرم مشخصات شخصی ، پروفایل خود را به لیست زیر اضافه نمایید .