فربیلد ، معرفی آخرین اخبار تکنولوژی ساخت و ساز
وب سایت فربیلد
شرکت فردید بنای ماندگار
خرید اکانت میدجورنی

از رندر تا واقعیت: چگونه معماران شرکت زُها حدید رویاهای آینده نگرانه را تحقق می بخشند

Render to Reality How Zaha Hadid Architects Bring Futuristic Visions to Life

مهندس مارال شایق | چهار شنبه, 10 خرداد,1402

رندرهای شرکت زحا حدید
*رندرهای این شرکت نشان می دهد که چگونه از طریق پیشرفت در مدل سازی اطلاعات ساختمان، طراحی پارامتریک، برنامه نویسی و موارد دیگر، مفاهیم اولیه جان می گیرند.

(*رندر :  رندر فرآیند تولید یک تصویر فوتورئالیستی از یک مدل دو بعدی یا سه بعدی با استفاده از یک برنامه کامپیوتری است)
چالش رندرینگ (One Rendering)اکنون بخشی از جوایز رقابت Architizer Vision است که از بهترین عکاسی معماری، فیلم، تصویرسازی، طراحی، مدل‌سازی و سازندگان با استعداد پشت سر این آثار تجلیل می‌کند.اسامی برندگان به صورت چاپی منتشر می شوند!
شرکت معماری زُها حدید یکی از برجسته ترین شرکت های طراحی معاصر است. این شرکت توسط * زُها حدید فقید تأسیس شد و ماموریت اصلی آن از زمان درگذشت وی این بوده است که دیدگاه ها و ایده های پیشگامانه او را اجرا کند. این شرکت که با دید زیبایی‌شناسی آینده‌نگرانه طراحی می‌کند، به خاطر خلق رندرهایی با مشخصۀ خوش‌بینی و تصاویر و مناظری که عملا به واقعیت تبدیل می‌شوند، مشهور شده است. رویاهای بزرگ این شرکت به آثار معماری به یاد ماندنی تبدیل می شود که رویه معاصر را در سراسر جهان شکل داده است.
(زُها حَدید: معمار برجسته عراقی-بریتانیایی در سبک واسازی بود. اغلب آثار وی انعکاس آمیزه‌ای از ساختمان‌سازی، زمین‌شناسی و مناظر اطراف است.)
به عنوان یک شرکت متمرکز بر نوآوری طراحی، تیم زُها حدید (ZHA) در تمام مقیاس ها و بخش ها، از پروژه‌های فرهنگی و مسکونی گرفته تا تاسیسات و مبلمان،کار می کند . شرکت زُها حدید مجموعه‌ای با نفوذ جهانی است که نزدیک به 1000 پروژه ایجاد کرده است. با نگاهی عمیق‌تر به رندرهای این شرکت و ساختمان‌های ذکر شده در زیر نشان داده می شود که چگونه مفاهیم و دیدگاه‌های اولیه زنده می‌شوند. این پروژه ها که در سراسر جهان تحقق یافته اند، از طریق نوآوری ها و پیشرفت ها در مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM)، طراحی پارامتریک و برنامه نویسی ساخته شده اند. آنها نشان می دهند که چگونه رندرها به واقعیت تبدیل می شوند و به نوبه خود نظم و ترتیب معماری را به جلو می برند.
ما مفتخریم که اعلام کنیم شاجی بوشان ، معاونِ شرکت زُها حدید ، یکی از اعضای برجسته هیئت داوران مراسم افتتاحیه Vision Architizer امسال است. اگر میخواهید که شاجی بوشان در این رقابت کار شما را بررسی کند، پس از همین امروز شروع کنید و کار خود را برای این رقابت ارسال کنید.
MAXXI: موزه هنرهای قرن بیست و یکم 
واقع در خیابان Guido Reni، رم، ایتالیا

MAXXI: موزه هنرهای قرن بیست و یکم
MAXXI: موزه هنرهای قرن بیست و یکم

موزه MAXXI توسط تیم زُها حدید طراحی شد تا "جایگزین مفهوم موزه به عنوان شی" بدون مرزبندی های سفت و سخت باشد. ایده اصلی آنها، که در رندر و پروژه تمام شده قابل مشاهده است، خطوط متقاطع هستند. دیوارها یکدیگر را قطع می کنند و سپس از هم جدا می شوند تا فضاهای داخلی و خارجی را ایجاد کنند. موزه ماکسی در ایجاد هندسه خود، با ارائه تفسیر مجددی از شبکه های شهری ، خود را با محیط اطراف ادغام می کند و از طریق انحنای دیوارهایش، ساختمان اصلی به شکل رود ، گالری‌ها ، ساختمان های فرعی به شکل نهرهای کوچک ، اتصالات و پل‌ها را تعریف می‌کند تا از میان ساختمان‌های موجود پیچ و تاب بخورند.
طبق توضیح زُها حدید ، موزه ماکسی شامل دو موزه هنری و معماری به طور مشترک در یک فضای واحد است . این دو موزه در کنار یک لابی بزرگ قرار دارند که این لابی امکان دسترسی به تمام گالری ها، سالن های نمایش، کافه تریا، مغازه ها و خدمات را فراهم می کند. فراتر از اینها ، امکان حرکت از طریق یک مسیر پیاده روی است که بر روی دیوارهای موزه ماکسی قرار دارد و خطوط ساختمان را تحت الشعاع قرار می دهد و ارتباط شهری را که برای بیش از یک قرن پنهان مانده بود، دوباره برقرار می کند.
برج لیزا سوهو
پکن، چین

برج لیزا سوهو
برج لیزا سوهو

برج لیزا سوهو، که اکنون یکی از نمادین‌ترین *آتریوم‌های جهان به شمار می رود ، منطقه تجاری جدید فنگتای را در خود جای داده است . یک مرکز رو به رشد مالی و حمل و نقل ، بین مرکز شهر و فرودگاه بین المللی داکسینگ پکن که اخیرا افتتاح شده است. این برج 45 طبقه،با مساحت 1.86 میلیون فوت مربع (172800 متر مربع) پاسخگوی تقاضای مشاغل کوچک و متوسط در پکن برای فضای اداری منعطف و کارآمد درجه یک است. طراحی برج به گونه ای است که حجم آن را به دو نیمه تقسیم می کند و توسط یک نمای پوسته ای محصور شده است.
(*آتریوم: به فضای باز و بزرگ میان ساختمان گفته می‌شود. )
همانطور که در رندرها و تصاویر نهایی مشاهده می کنید، فضای بین این دو نیمه، تمام ارتفاع برج را شامل می شود و بلندترین آتریوم جهان را به وجود می آورد و با بالا آمدن برج ، در طول ساختمان می‌چرخد، تا طبقات فوقانی را بازآرایی کند. دو نیمه برج لیزا سوهو با پل‌های هوایی در طبقات 13، 24، 35 و 45 به یکدیگر متصل می شوند و چرخش آتریوم، همانند یک رقص «* پاس دو دوئت » پر جنب و جوش ، این دو نیمه را در هم می‌پیچد. نمای شیشه ای این ساختمان نیز دورنمای وسیعی از سراسر شهر را ارائه می دهد. زُها حدید خاطرنشان می کند که آتریوم برج لیزا سوهو به عنوان یک میدان عمومی برای این منطقه تجاری جدید عمل می کند که تمام فضاهای داخل برج را به هم متصل می کند و به دلیل شکل پیچ در پیچ و تندیس گونه ای که دارد ، مناظر متفاوتی را ارائه می دهد.
(*پاس دو دوئت :رقصی است که در آن دو رقصنده، معمولاً یک مرد و یک زن، مراحل باله را با هم اجرا می‌کنند.)

مرکز مطالعات و تحقیقات نفت ملک عبدالله (KAPSARC)
ریاض، عربستان سعودی

مرکز مطالعات و تحقیقات نفت ملک عبدالله (KAPSARC)
مرکز مطالعات و تحقیقات نفت ملک عبدالله (KAPSARC)

زُها حدید ، مرکز مطالعات و تحقیقات نفتی ملک عبدالله را به منظور گرد هم آوردن کارشناسانی از سراسر جهان برای مقابله با چالش های انرژی طراحی کرد. این پردیس با مساحت 754000 فوت مربع (70000 متر مربع) دارای پنج ساختمان است: مرکز علمِ انرژی، مرکز کامپیوتر انرژی، مرکز کنفرانس با سالن نمایشگاه و یک آمفی تئاتر 300 نفره، کتابخانه تحقیقاتی با آرشیو 100000 جلدی و مصلی که مکانی برای نماز و تفکر در محوطه این پردیس است .
این مرکز اولین پروژه زُها حدید است که گواهینامه LEED* پلاتینی را توسط شورای ساختمان سبز ایالات متحده دریافت کرده است. مرکز مطالعات انرژی ریاض، در پاسخ به محیط زیست فلات ریاض برای به حداقل رساندن مصرف انرژی طراحی شده است. رندر و ساختمان تمام شده و همچنین نحوه قرارگیری ساختمان در چشم انداز اطراف ، شباهت زیادی به یکدیگر دارند. ساختارهای لانه زنبوری ، همانند منشوری شش ضلعی است که از کمترین ماده برای ایجاد شبکه ای از سلول ها در یک حجم معین استفاده می کنند. این اصل، ترکیب بندیِ مرکز مطالعات و تحقیقات نفتی ملک عبدالله را به عنوان قطعه ای هنری از اشکال کریستالی که از چشم انداز بیابان بیرون می آیند و در محیط اطراف تکامل پیدا می کنند ، مشخص می کند.
(* گواهیLEED : به معنای سلامتی بیشتر، فضاهای سودمند بیشتر، استرس کاهش یافته در محیط و ساختمانهایی با منابع کارآمد، پس انداز ارزش افزایش یافته ساختمان، نرخ اجاره بالاتر و کاهش هزینه های نگهداری است.)

مرکز حیدر علی اف
باکو، آذربایجان

مرکز حیدر علی اف
مرکز حیدر علی اف

مرکز حیدر علی اف که یک همکاری برجسته میان معماران و مهندسان است، برای میزبانی از برنامه های فرهنگی مختلف ساخته شده است. زُها حدید طراحی خود را به عنوان فاصله گرفتن از معماری سفت و سخت و اغلب به یاد ماندنی اتحاد جماهیر شوروی سابق که در باکو بسیار رایج است، انجام داد و در عوض تمایل داشت تا حساسیت ها و تنوع فرهنگ آذری را بیان کند. این سازه آینه‌ای از رندرهای آن است که شکل نهایی ساختمان را آنگونه که بوده به نمایش می‌گذارد.
طراحی این مرکز یک رابطه مداوم و سیال بین میدان اطراف آن و فضای داخلی ساختمان برقرار می کند. قسمتی ازسطح زمین در میدان ، بالا می آید و یک فضای داخلی را ایجاد می کند که به همان اندازه عمومی است و ادامۀ فضای رویدادها را در داخل تعریف می کند. موج‌ها، چین‌خوردگی‌ها و خمیدگی‌ها ، سطح این سازه را می آرایند تا یک چشم انداز معماری که وظایف زیادی را انجام می دهد، ایجاد شود . این وظایف عبارتند از : هدایت بازدیدکنندگان در سراسر مرکز و محو تمایز مرسومِ داخلی و خارجی بین سازه معماری و منظرۀ اطراف .

ساختمان 520 خیابان 28 ام غربی
خیابان 28 ام غربی، منهتن ، نیویورک، ایالات متحده آمریکا

ساختمان 520 خیابان 28 ام غربی

با اینکه ساختمان 520 خیابان 28 ام غربی برای چندین سال در دست ساخت بود، پروژه نهایی شباهت زیادی به رندرهای مفهومی اولیه دارد. داخل و بیرون این ساختمان توسط زاها حدید طراحی شده است. این ساختمان مسکونی که در امتداد پارکِ های لاین(High Line) در غرب چلسی واقع شده است، دارای 21 طبقه ی بهم پیوسته است که 11 طبقه تجاری و *چند سطحی و 39 واحد مسکونی در اندازه های دو تا پنج خوابه دارد.
(*چند سطحی یا split-level :این اصطلاح برای خانه هایی به کار می رود که طبقه همکف از طبقه های بالا و پایین یک نیم طبقه فاصله دارد و هر قسمت از خانه با قسمت مجاور طبقه بالاتر یا پایین تر از خود از طریق یک نیم ست پله جدا می شود.)
در میان انبوهی از امکانات منحصر به فرد برای این 39 واحد مسکونی، یک سینمای خصوصی *آی مکس با 12 صندلی وجود دارد که تنها سالن سینمای خصوصی آی مکس است که در یک مجتمع مسکونی در شهر نیویورک واقع شده است. علاقه شدید زاها حدید به ترکیب زندگی در فضای باز و سرپوشیده ، در طراحی پویای مناطق مشترک و همچنین واحدهای مسکونی در این ساختمانِ جدید به نمایش گذاشته شده است. به فاصله چند پله از سطحِ لابی ساختمان، یک سالن سرگرمی، یک آشپزخانه کامل، و همچنین تراس خصوصی در فضای باز قرار دارد که به سمت پارکِ های لاین و یک حیاط محوطه سازی شده، امتداد یافته است.
(آی مکس (IMAX) : تفاوت سالن‌های سینمای آی مکس با سالن‌های عادی اساسا به ابعاد پرده‌ی نمایش و ابعاد و چینش صندلی سالن اصلی سینما مربوط می‌شود.این یعنی در سالن آی مکس از بلندگو پشت پرده‌ی نمایش استفاده می شود و چینش صندلی‌ها به‌نوعی انجام می‌شود تا تماشاچی صرف‌نظر از محل نشستن، تجربه‌‌ای کاملا روبه‌روی شخصیت فیلم داشته باشد و کیفیت تصویر در حداکثر ممکن قرار دارد، چون از فیلم‌های ۷۰ میلی‌متری برای ضبط فیلم‌های مخصوص آی مکس استفاده می‌شود.)

خانه بندر
شهر آنتورپ، بلژیک

خانه بندر
خانه بندر

یکی از پروژه‌های زُها حدید که باید به آن ایمان آورد، خانه بندری جدید در آنتورپ است که یک ایستگاه آتش‌نشانی متروکه را تغییر کاربری داده،و با بازسازی و گسترش آن را به مقر جدیدی تبدیل کرده است تا 500 نفر از کارکنان بندر که قبلاً در ساختمان‌های جداگانه ای در اطراف شهر کار می‌کردند را گرد هم ‌آورد. این پروژه به طور مستقیم بازتابی از رندرهای طراحی آن است و به یکی از نمادین ترین ساختمان ها در مجموعه زُها حدید تبدیل شده است. این بندر به یک محیطِ کار پایدار و مطمئن برای کارمندان خود نیاز داشت که ویژگی ها و ارزش های آن را در عرصه داخلی و بین المللیِ همیشه در حال گسترش، نشان دهد.
دیوار ساحلی شماره 63 در اسکله کاتندیکِ شهر آنتورپ در جزیره مکزیک که بین این شهر و بندر بزرگ آن واقع شده است،  به عنوان محل دفتر مرکزی جدید انتخاب شد. طرح زُها حدید به جای اینکه یک حجم مجاور در کنار سازه قبلی باشد که حداقل یکی از نماهای موجود را پنهان می کند، یک سازه به صورت ضمیمه در بالای سازه قبلی است. تجزیه و تحلیل تاریخی زُها حدید و پلتفرم Origin از ایستگاه آتش نشانی قدیمی، نقش برج اصلی آن را برجسته می کند و یکی از مولفه های بزرگ و تاثیرگذار در طراحی هانسیاتیک ایستگاه آتش نشانی است . بیان جسورانه یک تاج ِعمودی ، با هدف نشان دادن حجم با ابهت ساختمان زیرین، مبنای ایده طراحی آن ها شد.

چالش One Rendering اکنون بخشی از جوایز رقابت Architizer Vision است که از بهترین عکاسی معماری، فیلم، تصویرسازی، طراحی، مدل‌سازی و سازندگان با استعداد پشت سر این آثار تجلیل می‌کند.اسامی برندگان به صورت چاپی منتشر می شوند!
 

لینک منبع اصلی

بازگشت به صفحه اصلی
گالری تصاویر

مطالب مرتبط

پارس هاست

افراد دارای مهارت در این زمینه

در صورتی که در این زمینه تخصص یا مهارتی دارید، پس از ثبت نام در سایت و تکمیل فرم مشخصات شخصی ، پروفایل خود را به لیست زیر اضافه نمایید .

ابتدا وارد شوید

ابتدا وارد شوید

و یا ثبت نام نمایید.

وارد شوید

نظر دهيد