چرا شرکت های معماری به بیانه های هدفمند و چشم انداز بهتری نیاز دارند؟
Why Architecture Firms Need Better Mission Vision and Values Statements
مهندس مارال شایق | دوشنبه, 13 شهریور,1402
مطالعات نشان میدهد که شرکتهایی که دارای مأموریت و بیانیههای ارزشی قوی هستند، نسبت به شرکتهایی که فاقد آن هستند، احتمال موفقیت بیشتری دارند.
ایوِلین لی ، رئیس استراتژی و نوآوری در محیط کارِ *شرکت Slack Technologies، بنیانگذار*پادکست Practice of Architecture و یکی از مجریان پادکست Practice Disrupted است. او به عنوان صد و یکمین رئیس موسسه معماران آمریکا ( AIA) در سال 2025 خدمت خواهد کرد.
(*شرکت Slack Technologies : یک شرکت نرمافزاری آمریکایی است)
(** پادکست Practice of Architecture و پادکست Practice Disrupted: اولین لی و همکارش تصمیم گرفتند برای روشن کردن آینده حرفه معماری ، در این پادکست ها به معماران کمک کنند تا در دنیای در حال تغییر امروز مرتبط و ارزشمند باقی بمانند.)
او می گوید : من قبلاً نظرات خود را در مورد اینکه چرا معماران با جنبه های تجاری کسب و کار خود دست و پنجه نرم می کنند به اشتراک گذاشتم. هرچند فوراً به این فکر افتادم که داشتن یک طرح تجاری چقدر مهم است، اما متوجه شدم که باید یک مرحلۀ مهم را نیز لحاظ کنم: اهمیت ایجاد یک مأموریت، یک چشم انداز و یک بیانیه ارزشی جامع و قانع کننده به صورت عمدی.
من مدیران بسیاری را میشناسم که شرکتهای خود را با ایدههای بزرگ در مورد اینکه چگونه کارها را به شیوه ای متفاوت انجام دهند، راهاندازی کردند، ولی بعدا متوجه شدند آنچه ساختهاند فقط شبیه به برنامه ای است که امیدوار بودند با موفقیت پشت سر بگذارند . ولی چرا این چنین می شود؟
چون آنها مستقیماً وارد کار شدند بدون اینکه وقت بگذارند تا برنامه ایده آل خود را از طریق یک مأموریت، چشم انداز و بیانیه های ارزشی بیان کنند.
شما را نمیدانم، اما من برای به یادآوردن هر گونه مأموریت، چشمانداز یا بیانیه ارزشی در شرکتهای معماری قبلی که در آنها کار میکردم، به کمک نیاز داشتم. آیا شما بدون کمک می توانید مأموریت شرکتی که در آن کار می کنید را به یاد بیاورید؟
هرچند، تجربه من در شرکت Slack کاملا متفاوت بود. ماموریت، چشم انداز و ارزش های شرکت به شکلی پیچیده در تار و پودآن بافته شده اند و به طور مرتب یادآوری و تقویت می شوند. این یادآوری ها به صورت زیر انجام می شوند :
در طول فرآیند استخدام کارمندان استفاده می شوند.
در هنگام ورود کارکنان معرفی می شوند.
در نحوه ارتباط ما کارکنان شرکت Slack با یکدیگر در نرم افزارهای Slack ادغام شده اند و در ایموجی ها گنجانده شده اند.
در تمام شرکت های زیر مجموعه اجرا می شوند.
در نظرسنجی و ثبت بازخورد های منظم ما ارائه می شوند.
در برنامه های شناسایی کارکنان نمونه شرکت گفته می شوند.
بخش مهمی از مدیریت و بررسی عملکرد هستند.
به طور مرتب در یادداشت های به روز رسانی محصولات و همچنین کانال های رسانه های اجتماعی نمایش داده می شوند.
و قبل از همه گیری کرونا، زمانی که ما در دفتر کار حضور داشتیم :
در نمایشگرهای داخل اتاق جلسه بهعنوان محافظ صفحه نمایش ظاهر میشدند، یادآوری دائمی از چگونگی همدلی، ادب، شکوفایی، مهارت، سرزندگی و همبستگی در رفتار جلسه.
مردم می خواهند با سازمان هایی کار کنند که مأموریت ها و فلسفه های تجاری آنها از نظر فکری و عاطفی با آنها همسو باشند.
این امر به طور فزایندهای اهمیت پیدا کرده است، زیرا نسل جوان به دنبال مکانهای کاری هدفمند میگردد و به ایجاد فرهنگ آموزش و یادگیری مبتنی بر ارزش در یک شرکت تمایل دارد.
با این توضیحات، عاقبت کسب و کارها چگونه است؟ بر اساس یک نظرسنجی از بیش از 540 کارمند در سراسر جهان توسط شرکت مشاوره استراتژی های کسب و کار PwC، مشخص شد که شرکت هایی که دارای مأموریت و بیانیه های ارزشی قوی هستند، نسبت به شرکت هایی که فاقد آن هستند، احتمال موفقیت بیشتری دارند.
نتایج ملموسی که از ایجاد یک مأموریت، چشمانداز و بیانیه ارزشی قوی برای یک شرکت به دست می آیند عبارتند از:
شفافیت و تمرکز: یک بیانیه ماموریت قوی، هدف شرکت را مشخص می کند و به کارمندان درک روشنی از آنچه برای آن کار می کنند می دهد. این می تواند به بهبود تمرکز و کارایی کمک کند.
انگیزه و مشارکت: یک بیانیه چشم انداز قوی، می تواند الهام بخش کارکنان باشد و به آنها احساس هدفمندی بدهد. این امر می تواند به افزایش انگیزه و مشارکت منجر شود.
همسویی: یک بیانیه ارزشی قوی به کارمندان و سهامداران در راستای مجموعه ای استاندارد از باورها کمک می کند. این به ایجاد یک محیط کاری منسجم و سازنده تر کمک می کند.
تصمیم گیری: یک بیانیه قوی از ماموریت، چشم انداز و ارزش های شرکت ، می تواند مسیر تصمیم گیری را هدایت کند. این امر کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که تصمیمات در راستای اهداف و مقاصد کلی شرکت گرفته می شود.
جذب و حفظ استعدادها: یک بیانیه قوی از ماموریت، چشم انداز و ارزش های شرکت ، می تواند به جذب و حفظ استعدادهای برتر کمک کند، زیرا کارکنان تمایل بیشتری به کار در شرکتی دارند که به آن اعتقاد دارند و ارزش های خود را به اشتراک می گذارند.
شهرت برند: یک بیانیه قوی از ماموریت، چشم انداز و ارزش های شرکت، می تواند به بهبود شهرت برند شرکت کمک کند. این امر به مشتریان، شرکا و سایر سهامداران نشان می دهد که شرکت به ماموریت و ارزش های خود متعهد است.
بنابراین حالا که با این بیانیه ها آشنا شدید، ببینیم که چطور میتوانید هر کدام از این بیانیه ها را بسازید؟
بیانیه ماموریت
هیچ فرمول یکسانی برای ایجاد یک بیانیه ماموریت قوی وجود ندارد، اما برخی ویژگی های مشترک وجود دارند که بیشتر بیانیه های ماموریتی موثر آنها را شامل می شوند.
با یک فعل شروع کنید. اولین کلمه بیانیه ماموریت شما باید یک فعل باشد که توصیف کننده کاری باشد که شرکت شما انجام می دهد. به عنوان مثال کلمه هایی مانند، "الهام بخشیدن"، "توانمندسازی" یا "نوآوری".
مخاطبین هدف خود را توصیف کنید. با محصولات یا خدمات خود به چه کسانی خدمات می دهید؟ در مورد اینکه مشتریان شما چه کسانی هستند و به چه چیزی نیاز دارند، دقیق باشید.
ارزش منحصر به فرد خود را پیشنهاد کنید. چه چیزی شرکت شما را از رقبا متمایز می کند؟ چه ارزشی را پیشنهاد می کنید که هیچ کس دیگری آن را انجام نمی دهد؟
آرزومند باشید. بیانیه ماموریت شما باید چیزی باشد که آرزوی دستیابی به آن را دارید. این باید چیزی باشد که الهام بخش و انگیزه کارمندان و سهامداران شما باشد.
آن را مختصر نگه دارید. بیانیه ماموریت شما باید کوتاه و دقیق باشد. باید چیزی باشد که بتوان آن را به راحتی به یاد آورد و درک کرد.
در ادامه چند نمونه از بیانیه های ماموریتی که از این فرمول پیروی می کنند آورده شده است:
گوگل : "مأموریت گوگل ساماندهی به اطلاعات جهان و قابل دسترس و مفید ساختن آن، برای جهانیان است. "
اپل: " مأموریت اپل ساخت بهترین محصولات و خدمات روی زمین و ترک جهان بهتر از آنچه که آن را پیدا کرده ایم است."
نایک: " مأموریت نایک آوردن الهام و نوآوری به هر ورزشکار در جهان است."
تسلا: " مأموریت تسلا تسریع انتقال جهان به انرژی پایدار است."
استارباکس: " مأموریت استارباکس الهام بخشیدن و پرورش روح انسان ، یک نفر، یک فنجان و یک محله در یک زمان است."
بیانیه چشم انداز
بیانیه چشم انداز، بیانیه ای است از آنچه می خواهید شرکت شما در آینده به آن دست پیدا کند. این یک هدف بلند مدت است که شرکت شما آرزوی رسیدن به آن را دارد. یک بیانیه چشم انداز خوب، واضح و مختصر و الهام بخش است. این باید چیزی باشد که کارکنان و سهامداران شما بتوانند از آن حمایت کنند.
از بیانیه ماموریت خود شروع کنید. بیانیه چشم انداز شما باید با بیانیه ماموریت شما همسو باشد. هر دو باید در جهت یک هدف کار کنند.
بلندپروازانه باشد. بیانیه چشم انداز شما باید چیزی باشد که شرکت شما برای رسیدن به آن تلاش می کند. باید چالش برانگیز، اما دست یافتنی باشد.
خاص باشد. بیانیه چشم انداز شما باید به اندازه کافی واضح باشد که مردم بتوانند آنچه را که می خواهید به دست آورید درک کنند. اما باید به اندازه کافی کلی باشد تا با رشد و تغییر شرکت شما سازگار شود.
الهام بخش باشد. بیانیه چشم انداز شما باید الهام بخش کارمندان و سهامداران باشد. این بیانیه باید در مورد آینده شرکت شما به آنها احساس هدف و هیجان بدهد.
به یاد ماندنی باشد. بیانیه چشم انداز شما باید به یاد ماندنی باشد تا مردم مدت ها پس از خواندن آن را به خاطر بسپارند.
در ادامه چند نمونه از بیانیه های چشم انداز خوب آورده شده است:
گوگل : "برای سازماندهی اطلاعات جهان و قابل دسترسی و مفید کردن آن برای جهانیان."
اپل: "نوآورترین شرکت جهان باشیم."
نایک: "برترین برند ورزشی جهان باشیم."
تسلا: "برای تسریع انتقال جهان به انرژی پایدار."
استارباکس: "تامین کننده برتر بهترین قهوه در جهان باشیم".
ارزش های شرکت
ارزش های شرکت بیانیه ای مختصر از اصول مهمی است که سازمان را هدایت می کند و در نهایت دیگران را از فرهنگ آن سازمان مطلع می سازد. آنها تعریف می کنند که سازمان به چه چیزی اعتقاد دارد و از مردم انتظار می رود چگونه با یکدیگر، با مشتریان و فروشندگان، و با سایر سهامداران رفتار کنند.
در ادامه چند نکته در مورد چگونگی ایجاد ارزش های خوب برای یک شرکت آورده شده است:
با ماموریت و چشم انداز خود شروع کنید. ارزش های شرکت شما باید با بیانیه های ماموریت و چشم انداز شما همسو باشد. همه آنها باید برای یک هدف تلاش کنند.
با تیم خود همفکری کنید. از کارمندان، سهامداران و مشتریان خود اطلاعات دریافت کنید. این کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که ارزش های شما برای همه افراد مرتبط مناسب و معنادار است.
مطمئن شوید که این ارزش ها خاص هستند. ارزش های شما باید رفتارها یا اقدامات خاصی باشد که شرکت شما به آن اعتقاد دارد. به عنوان مثال، به جای گفتن «همبستگی»، می توانید بگویید «صداقت»، «شفافیت» و «مسئولیت».
مطمئن شوید که این ارزش ها سازگار هستند. ارزش های شما باید در فرهنگ، سیاست ها و روشهای شرکت شما منعکس شود. این به این معنی است که شما باید افرادی را استخدام کنید که ارزش های شما را به اشتراک بگذارند و به کسانی که از این ارزش ها حمایت می کنند پاداش دهید و آنها را ارتقا دهید.
از معتبر بودن این ارزش ها اطمینان حاصل کنید. ارزش های شما باید واقعی و قابل باور باشند. اگر ارزشهای خود را رعایت نکنید، کارمندان و سهامداران متوجه خواهند شد.
مطمئن شوید ارزش هایی که تعریف می کنید به یاد ماندنی هستند. ارزش های شما باید به راحتی قابل یادآوری و درک باشند. این به کارمندان و سهامداران شما کمک می کند تا در کارهای روزمره خود با این ارزش ها زندگی کنند.
در نهایت، مطمئن شوید که:
تمایل دارید ارزش های خود را در طول زمان به روز کنید. ممکن است با رشد و تغییر شرکت، ارزشهای شما نیز نیاز به تغییر داشته باشند.
ارزش های خود را به کارکنان و سهامداران خود در میان بگذارید. اطمینان حاصل کنید که همه در سازمان شما ارزش های شما را می دانند و از آنها انتظار می رود که چگونه آنها را در زندگی به کار بگیرند.
ارزش های خود را زندگی کنید. بهترین راه برای اینکه کارمندان و سهامداران شرکت شما به ارزش های شما باور کنند این است که خودتان آنها را زندگی کنید.
اگر میخواهید کمک بیشتری برای ایجاد یا بازبینی بیانیۀ مأموریت، چشمانداز و ارزشهای شرکت خود داشته باشید، پادکست تمرین معماری(Practice of Architecture) را به عنوان راهنمایی برای ایجاد بیانیههای مأموریت، چشمانداز و ارزش هدفمحور را بررسی کنید.