وب سایت فربیلد

مهندسان ایتالیایی طرح جدیدی را برای پل فروریخته بالتیمور پیشنهاد کردند

italian engineers propose new design for collapsed baltimore bridge

مهندس مارال شایق | دوشنبه, 07 خرداد,1403

نمایی هوایی از طراحی مفهومیِ پل جدیدی که شرکت ساخت‌وساز ایتالیایی وی بیلد (Webuild)
نمایی هوایی از طراحی مفهومیِ پل جدیدی که شرکت ساخت‌وساز ایتالیایی وی بیلد (Webuild) برای جایگزینی پل فرانسیس اسکات کی در بالتیمور در نظر گرفته است. ( عکس از گروه محترم وی بیلد)

یک شرکت ساخت‌وساز ایتالیایی، که در سال 2018 به بازسازیِ پلی فروریخته در جنوای ایتالیا کمک کرده بود، اعلام کرده که آماده است همین کار را در مورد پل بالتیمور انجام دهد.

شرکت ساخت‌وساز ایتالیایی وی بیلد طراحی اولیه و برنامه‌هایی را برای بازسازی پل فرانسیس اسکات کی به مقامات مریلند ارسال کرده است. این شرکت گفته که هدفش، ساخت یک پل کابلی جدید است که چندین جنبه عملکردی از جمله ایمنی، سازگاری و پایداری این پل را بهبود بخشد.

مقامات رسمی گفته اند که این پل برای آینده صنعت دریایی کشور ساخته خواهد شد و به کشتی های بزرگتر اجازه ورود به بندر بالتیمور را خواهد داد، اما طراحی پل بسیار ایمن تر خواهد شد.

مقامات رسمی گفته اند که این پل برای آینده صنعت دریایی کشور ساخته خواهد شد و به کشتی های بزرگتر اجازه ورود به بندر بالتیمور را خواهد داد، اما طراحی پل بسیار ایمن تر خواهد شد.

بندر بالتیمور از ساعات اولیه صبح روز 26 مارس، یعنی همان زمانی که یک کشتی باری به نام دالی به دکل پشتیبانی پل فرانسیس اسکات کی برخورد کرد و سازه 47 ساله ای را که بر فراز رودخانۀ پاتاپسکو قرار داشت، فرو ریخت، با ظرفیت محدود کار می کند. این پل در عرض چند دقیقه فروریخت و شش کارگر تعمیرات و نگهداری که روی آن کار می کردند و تعمیرات انجام می دادند، جان خود را از دست دادند.

بر اساس این طرح، کشتی‌هایی با ارتفاع تا 213 فوت می‌توانند از زیر پل جدید عبور کنند، ارتفاع پل فرانسیس اسکات کی که اکنون فرو ریخته است ، 185 فوت بوده است. دهانه پل نیز تا 2300 فوت بزرگتر می شود و پایه های اصلی در آب بسیار کم عمق تر شده و دور از کانال ناوبری قرار می گیرند.

پیشنهاد اولیه این طرح با همکاری معمار کارلو راتی، استاد موسسه فناوری ماساچوست و مهندس سازه فرانسوی میشل ویرلوژو تهیه شده است.

پروفسور کارلو راتی از دانشگاه ام‌آی‌تی می گوید :  "انتخاب راه حل ساخت پل به صورت کابلی باعث می شود تا شمع ها را در یک فاصله ایمن و به دور از کانال ناوبریِ مورد استفاده توسط کشتی های بزرگ قرار بگیرند و از این رو از خطر وقوع حادثه ای برزگ همچون تراژدی 26 مارس جلوگیری شود."

انتخاب راه حل ساخت پل به صورت کابلی باعث می شود تا شمع ها را در یک فاصله ایمن و به دور از کانال ناوبریِ مورد استفاده توسط کشتی های بزرگ قرار بگیرند و از این رو از خطر وقوع حادثه ای برزگ همچون تراژدی 26 مارس جلوگیری شود.

این رویکرد همچنین روشی سبک وزن برای اتصال مجدد دو طرف بالتیمور، هم از نظر اجتماعی و هم از نظر اقتصادی ارائه می دهد . این همان کاری است که در قرن بیست و یکم زیرساخت های آمریکا باید برای انجام آن تلاش کنند.

شرکت ساخت‌وساز ایتالیایی وی بیلد گفته که به نشانه همبستگی و دوستی با ایالات متحده، پیشنهادی برای طراحی و برنامه ریزیِ بازسازی پل بالتیمور تهیه و به مقامات مربوطه ارائه کرده است .

پیترو سالینی، مدیر عامل شرکت وی بیلد ، نامه ای را همراه با پروژه پیشنهادی به وزیر حمل و نقل ایالات متحده، فرماندار مریلند، مدیر اداره بندر مریلند و سفیر ایالات متحده در ایتالیا ارسال کرد و گفت: "ما در شرکت ساخت‌وساز ایتالیایی وی بیلد و شرکت های تابعه خود در ایالات متحده آماده هستیم تا از تمام توان خود استفاده کرده و به سرعت این پل استراتژیک را برای عبور و مرور محلی بازسازی کنیم." 

سالینی گفت : ما در تاریخ 7 می در انجمن صنعت مجازی سازمان حمل و نقلِ مریلند ، برای بازسازی این پل شرکت خواهیم کرد و با روحیه حرفه ای آماده هستیم در این مرحله به هر نحوی که می توانیم کمک کنیم.

شرکت وی بیلد علاوه بر این در پیشنهاد خود خواستار ایجاد یک سواره رو گسترده تر، با افزایش یک لاین ماشین رو در هر جهت و تعریض خطوط اضطراری، در پاسخ به افزایش سطح ترافیک روی پل شده است.

این شرکت همچنین از امکانات هوشمند جدید و مدیریت ترافیک ایمن تر، به همراه استفاده از تکنیک های تعمیر و نگهداری پیشگیرانه استفاده خواهد کرد.  شرکت وی بیلد همچنین گفته است که قصد دارد برای حفظ اکوسیستم رودخانه پاتاپسکو، استفاده از مواد پایدارتر را پیشنهاد دهد.

مقامات مریلند قصد دارند در همین ماه ، برای شرکت‌های مهندسی دعوت‌نامه‌های رسمی ارسال کنند. برآورد شده که این پروژه می‌تواند 1.9 میلیارد دلار هزینه داشته باشد و ساخت آن حدود چهار سال طول بکشد. آنها امیدوار هستند که پل جدید تا پاییز 2028 به طور کامل ساخته شود.

مقامات این بندر گفته اند که قصد دارند تا اواخر ماه می، آوار پل و کشتی شکسته شده را از کانال کشتیرانی خارج کنند.

شرکت وی بیلد می گوید که پیش از این موفق شده تا در مدت کوتاهی پل های فروریخته را جایگزین کند و قبلاً جایگزینی برای پل پونته موراندی در جنوای ایتالیا ساخته است. پل سان جورجیو این شرکت نیز توسط معمار مشهور ایتالیایی رنزو پیانو طراحی شد و در سال 2020 پس از یک دوره ساخت و ساز حدوداً یک ساله افتتاح شد. شرکت وی بیلد گفته که آماده است تا به سرعت این پروژه را پیش ببرد.

سالینی می گوید: « طراحی مفهومی پل فرانسیس اسکات کی در بالتیمور که در ماه گذشته بی وقفه بر روی آن کار کرده‌ایم، کمکی کلیدی در طراحی و بازسازی و یا ساخت مجدد این پل خواهد بود.»

Baltimore bridge

لینک منبع اصلی

بازگشت به صفحه اصلی
گالری تصاویر

مطالب مرتبط

افراد دارای مهارت در این زمینه

در صورتی که در این زمینه تخصص یا مهارتی دارید، پس از ثبت نام در سایت و تکمیل فرم مشخصات شخصی ، پروفایل خود را به لیست زیر اضافه نمایید .

ابتدا وارد شوید

ابتدا وارد شوید

و یا ثبت نام نمایید.

وارد شوید

نظر دهيد