مرکز سامانههای حمل و نقل دولتی جان ای. ولپ طراحی شده توسط شرکت معماری اسکیدمور، اوینگز و مریل
معرفی پروژه در بخش ساختمان های اداری در شهر کمبریج، ایالات متحده
توضیحات زیر توسط معماران این پروژه ارائه شده است :
مرکز سیستم های حمل و نقل ملی جان ای. ولپ در سال 1970 برای پیشبرد نوآوری های حمل و نقل در جهت منافع عمومی تأسیس شد و ساختمان جدید آن که توسط شرکت معماری آمریکایی اسکیدمور، اوینگز و مریل (مشهور به اس او ام) در شهر کمبریجِ ایالت ماساچوست طراحی و مهندسی شده است ، این مأموریت حیاتی را ادامه داد. این ساختمان که به عنوان یک پردیس مرتفع شناخته می شود، کل مرکزسامانه های حمل و نقل ولپ که زیر نظروزارت ترابری ایالات متحده فعالیت می کند را با تمام آزمایشگاه ها، مراکز داده، دفاتر و امکاناتی که زمانی در چندین ساختمان پراکنده بودند، زیر یک سقف گرد هم آورده است. مرکز سامانه های حمل و نقل ولپ ایالات متحده، پس از پنج دهه فعالیت در یک محوطه محصور در محله میدان کندال، در قالب ساختاری که به سطح بالایی از عملکرد ساختمان دست پیدا کرده است، اکنون درنهایت بخشی از قلمرو عمومی است.
رازی که باید در مورد این ساختمانِ واقع در کمبریج بدانید این است که محوطه اصلی این مرکز به مساحت 14 هکتار، پیش از استقرار آژانس فضایی در هیوستون، برای اداره ملی هوانوردی و فضایی در نظر گرفته شده بود و امکانات آن در سالهای اخیر، قدیمی شده بودند. اداره خدمات عمومی برای ایجاد یک دفتر مرکزی جدید، قرارداد بی سابقه ای را با شرکت مدیریت سرمایه گذاریِ موسسۀ فناوری ماساچوست منعقد کرد که در آن، این شرکت به ازای 10 هکتار از زمین محوطه، ساختمانی را در چهار هکتار باقی مانده از زمین محوطه بسازد.
برای چندین دهه، این مرکز به طور محاوره ای به عنوان "راز فاش نشدۀ کمبریج" شناخته می شد. محیطی سرپوشیده که در آن تحقیقات پیشرفته انجام می شد. هنوز هم کار این مرکز کاملاً با هویت میدان کندال، به عنوان یک محله کارآفرین که توسط نوآوری های فناوری هدایت می شود، مطابقت دارد. شرکت معماری اس او ام با طراحی این ساختمان جدید 410 هزار فوت مربعی، به مرکزسامانه های حمل و نقل ولپ ایالات متحده این امکان را داد تا برای اولین بار خود و کارش را در فضای خیابان به نمایش بگذارد.
کشف نوآوری: معماری مرکز جدید، این موسسه را در قالب چندین استراتژی به نمایش گذاشته است. این ساختمانِ 13 طبقه، به منظور اهداف امنیتی، در همه طرف از بناهای مجاور حداقل 75 فوت فاصله دارد . به این ترتیب فضا برای فضای سبز عمومی در هوای آزاد ایجاد شد، فضای سبزی که قبلا وجود نداشت و کمبود آن احساس می شد. منظره ایجاد شده توسط شرکت معماری و محوطه سازی رید هیلدر برند (Reed Hilderbrand) با مجموعه ای از تپه های موج دار که توسط معمار و مجسمه ساز معروف مایا لین طراحی شده است ، چشم اندازی دنج و صمیمانه را برای عموم فراهم می کند.این ساختمان یک ورودی سه طبقه و شیشه ای رو به خیابان پنجم دارد که نمای داخلی آن با مصالح طبیعی کار شده است، و بسیاری از امکانات رفاهی در این قسمت قرار گرفته است. در امتداد خیابان بینِی (Binney) به سمت شمال، شش درب گاراژ 14 فوتی برای ورود و خروج وسایل نقلیه به داخل و خارج ساختمان قرار دارد،این در حالی است که با راه اندازی آزمایشگاه های عوامل انسانی این مرکز، زمینه برای برگزاری نمایشگاه در این مرکز فراهم شده است.
تنظیم نما برای عملکرد بهینه : شهر کمبریج در یکی از مناطق آبوهوایی خنک این کشور قرار دارد، و خورشید در بیشتر طول سال نزدیک به خط افق می ماند و به اعماق ساختمانهای منطقه نفوذ میکند. شرکت معماری اس او ام به منظور صدور گواهینامه *LEED رتبه یک یا پلاتینی برای این پروژه، ساختار آن را طوری مهندسی کرد که به شرایط متغیر روز پاسخ دهد. ساختار جدید این مرکز برای به حداکثر رساندن روشنایی طبیعی روز طراحی شده است، ولی در عین حال از نماهای شیشه ای و آلومینیومی با چیدمان های مختلف برای به حداقل رساندن تابش خیره کننده نور خورشید استفاده شده است.
(*LEED : از لحاظ بین المللی LEED گواهی برای ساختمان های سبز می باشد و سومین بخشی است که تأیید می کند یک ساختمان یا مجموعه به شکلی طراحی و ساخته شده است که در جهت بهبود عملکرد بنا با توجه به تمام معیارها و استاندارهای مهم مانند: ذخیره انرژی ، بهره وری مناسب از آب، کاهش انتشار گاز دی اکسید کربن ، بالا بردن کیفیت محیطی های داخلی و نظارت بر منابع و حساسیت بر میزان مصرف آنها عمل می کنند، استفاده کرده است.)
نماهایی با کم ترین سطح رو به شرق و غرب قرار دارند که در آن ها تابش نور آفتاب در صبح ها و عصر ها بیشتر است. نماهای شرقی و غربی شیشه هایی هستند که با صفحات آلومینیومی عمودی پوشانده شده اند ، این صفحات مانند باله های هواپیما به سمت بیرون کشیده می شوند تا از تابش خیره کننده نور و اشعه خورشید جلوگیری کنند. صفحات افقی و سایه بان های داخلی، از نمای گسترده ترِ رو به سمت جنوب این ساختمان در خیابان پاتر که بیشترین نور مستقیم خورشید را در ساعات بعد از ظهر دریافت می کند، محافظت می کنند. ضلع شمالی ساختمان در تمام طول سال نور غیرمستقیم خورشید را دریافت می کند و یک دیوار پرده ای ساده از جنس شیشه و آلومینیوم این نور طبیعی را بهینه می کند.
ایجاد یک محوطه به صورت عمودی: این مرکز به شکلِ دو حجم مستطیلی است، که شامل یک مستطیل پایه و بزرگتر برای طبقات یک تا سه و پس از آن برای طبقات بالایی یک عقب نشینی صورت گرفته و حجم مستطیلی کوچکتر قرار دارد. این پیکربندی کلید ایجاد ظاهر و احساس یک محوطه عمودی در داخل ساختمان است. بیشتر امکانات رفاهی ساختمان، در این پایگاه تجمیع شده اند تا 1300 نفر کارمند این مرکز را در یک منطقه متمرکز به هم متصل کنند. کف راه پله اصلی، کفپوش برند terrazzo و دیوارها، سقف و صندلی های آن ، چوب بلوط سفید کار شده است . این راه پله به یک فضای کنفرانس بزرگ، اتاقهای آموزشی، و یک کافه با تراسی بزرگ که در قسمت عقبنشینی بالایی قرار دارد، منتهی میشود. یک مهدکودک در طبقه همکف وجود دارد که شامل یک زمین بازی سرپوشیده در فضای باز است، همینطور یک باشگاه ورزشی در طبقه ششم در کنار تراس دوم و کوچکتر قرار دارد که فضایی را برای ورزش یا استراحت فراهم می کند.
این مرکز شامل مجموعهای از آزمایشگاهها برای انجام آزمایشات ، تحقیقات و علوم داده ای است. آزمایشگاههای تست عوامل انسانی وسایل نقلیه ، و همچنین یک *اتاقک بی پژواک برای شبیهسازی و بررسی های مقدماتی، 90 هزار فوت مربع از مساحت طبقه اول را به خود اختصاص میدهند. در طبقات بالاتر تاسیسات علوم داده، موقعیت کشتی ها را در سراسر اقیانوس ها و دریاهای سیاره زمین ردیابی می کنند. دفاتر طراحی شده توسطشرکت معماری گنسلر(Gensler) نیز بقیه فضای ساختمان را پر کرده و بیشترین نور روز را دریافت می کنند.
(*اتاقک بی پژواک : اتاقی است که در آزمایشهای آکوستیک و الکترومغناطیس استفاده میشود. طراحی این اتاق به صورتی است که با جذب کامل موج صوتی یا الکترومغناطیسی در دیوارهها، از بازتاب موج جلوگیری میکند. همچنین این اتاقها اغلب با عایق از فضای بیرون جدا شدهاند.)
گرافیک: استودیوی برندسازی شرکت معماری اس او ام،علائم و نشانه های مسیریاب را برای این مرکز به نحوی توسعه داد تا بازتاب دهنده هویت این موسسه باشد. طرح جدیدی برای اعداد و حروف هم در خارج و هم در داخل ساختمان اعمال شد تا احساس حرکت را منتقل کند، و هر کاراکتر به گونه ای طراحی شده که گویی در فضا در حال حرکت است. بسیاری از اعداد و برچسبهای بخش به صورت افقی ، مانند ماشین یا قطاری که در حال حرکت است، کشیده شده اند. در حالی که اعداد در راه پلهها به صورت عمودی کشیده شده اند تا جهت حرکت کارکنان در داخل ساختمان را، منعکس میکنند.
پایداری و تاب آوری: شرکت معماری اس او ام با همکاری آتلیه Ten، این مرکز جدید را برای داشتن عملکرد بالا در تاب آوری و پایداری طراحی کرد. نما و جهت گیری نقش مهمی در کمک به این ساختمان برای رسیدن به هدف اخذ گواهی LEED پلاتینیومی ایفا می کند . داشتن شیشه های سه جداره و نسبت کلی پنجره به دیوار که 48 درصد است به عملکرد انرژی استثنایی این ساختمان کمک می کند. سقف *فتوولتائیک، *پمپ های حرارتی منبع هوایی، جذب آب های سطحی و سیستم آبیاری نیز پایداری ساختمان را افزایش می دهند. این ساختمان، از امنیت بالایی برخوردار است، با مواد مقاوم در برابر انفجار ساخته شده و تاسیسات مکانیکی آن در قسمت تاج ساختمان قرار گرفته اند و موقعیت مکانی آن به نحوی است که از محیط بسته فاصله دارد. بدین ترتیب مرکز تحقیقات و نوآوری ایجاد شده ، همانطور که برای یک تاسیسات فدرالی لازم است، بسیار ایمن است .
(*پمپ های حرارتی منبع هوایی : رایج ترین نوع پمپ های حرارتی هستند و از طریق انتقال گرما بین هوای داخل و هوای بیرون کار می کنند. پمپهای حرارتی با هزینه پایین و راندمان بالا محیط را گرم می کنند.)
(*فُتوولتائیک : فناوری تبدل (انرژی) نور به الکتریسیته از راه استفاده از نیمرساناهایی است که ویژگی اثر فُتوولتایی دارند)
مطالب مرتبط
افراد دارای مهارت در این زمینه
در صورتی که در این زمینه تخصص یا مهارتی دارید، پس از ثبت نام در سایت و تکمیل فرم مشخصات شخصی ، پروفایل خود را به لیست زیر اضافه نمایید .