یک پل قابل حمل، اجرای عملیات ساخت و ساز جاده ای را بدون انحراف مسیر رفت و آمد اتومبیل ها امکان پذیر می کند
یک پل جدید متحرک و پیش ساخته، به وسایل نقلیه اجازه می دهد تا در هنگام اجرای عملیات جاده ای به جای منتظر ماندن برای عبور و مرور، درست از بالای مسیر بزرگراه حرکت کنند. این پل که به عنوان پل آسترا شناخته می شود، زندگی را برای رانندگان آسان تر و برای کارگران جاده ای امن تر می کند.
این ساختار توسط اداره بزرگراه های فدرال دولت سوئیس ایجاد شده است.
نسخه اولیه این پل در سال 2022 در قسمتی از بزرگراه A1 سوئیس آزمایش شد . به دنبال آن یک مدل جدید و بهبود یافته از این پل در حال حاضر مورد استفاده قرار گرفته است . این نسخه دوم در آوریل امسال روی بزرگراه A1 نصب شد و باید تا ماه اوت باقی بماند.
در ادامه این مطلب با نحوه کار و تنظیمات این پل متحرک آشنا خواهید شد...
اندکی قبل از شروع عملیات جاده ای برنامه ریزی شده، برای یک آخرِ هفته، سمت آسیب دیده بزرگراه بسته می شود. سپس بخشهای مختلف پل آسترا را در شب و به وسیلۀ کامیونها وارد می کنند تا آنها را در محل مونتاژ کنند و در نتیجه پل هوایی ایجاد می شود که از طول منطقه عملیات جاده ای میگذرد. سطح شیب دار موجود در دو انتهای این پل هوایی به وسایل نقلیه اجازه می دهد تا به آرامی از روی آن عبور کنند.
هفته بعد، پل آسترا برای استفاده رانندگان باز می شود. اگرچه این رانندگان هنگام عبور از پل هوایی مجبورند سرعت خود را تا 60 کیلومتر در ساعت (37 مایل در ساعت) کاهش دهند، ولی لازم نیست همه آنها در یک لاین ادغام شوند، یا توقف کنند و منتظر بمانند تا نوبت به آنها برسد که از طریق لاین مقابل حرکت کنند.
در همین حال، کارگران بزرگراه دست به کار می شوند تا سطح جاده را در فضای زیر پل هوایی تخریب کرده و جایگزین کنند. آنها نه تنها نگران برخورد خودروهای عبوری نیستند، بلکه از آفتاب و باران نیز محافظت می شوند. علاوه بر این، از آنجایی که کارهای جادهای آنها مانع عبور و مرور بسیار شلوغ روزانه نمیشود، میتوان آنها را به جای شیفتهای شبانه، برای کار در طول روز برنامهریزی کرد.
از آنجا که در زیر این پل هوایی متحرک فضای کافی برای وسایل نقلیه ساختمانی بلند مانند میکسرهای سیمان وجود ندارد، این وسایل از یک "خط تدارکات" در سطح زمین استفاده می کنند که در امتداد سازه پل قرار دارد. بسته به سناریو عملیات جاده ای، این خط تدارکات می تواند خط عبور موجود جاده یا شانه راه جاده باشد.
هنگامی که عملیات جاده ای در قسمت اولیه بزرگراه تکمیل شد، کل پل هوایی به صورت هیدرولیکی10 سانتی متر (3.9 اینچ) بالا می رود و سپس با چرخ های موتوری در جاده به سمت پایین حرکت می کند تا قسمت بعدی جاده را پوشش دهد . این فرآیند که با کنترل از راه دور اداره می شود، می تواند بارها و بارها تکرار شود، تا زمانی که کل پروژه به پایان برسد.
پل آسترا در شکل فعلی خود دارای ابعاد 257 متر طول، 7.57 متر عرض و 4.65 متر ارتفاع (843.2 در 24.8 در 15.3 فوت) است. فضای کاری زیر آن هم 100 متر طول، 5.1 متر عرض و 3.1 متر ارتفاع (328 در 16.7 در 10.2 فوت) دارد.
فرآیند تخریب و راه اندازی جاده به 16 کامیون با *تریلرهای کم بستر نیاز دارد که برای انتقال تمام عناصر و مصالح ساختاری به محل عملیات جاده ای و انتقال عناصر مازاد پس از انجام عملیات، مجموعاً 45 سفر را انجام می دهند. این فرآیند همچنین به سه جرثقیل به همراه دو تیم مونتاژ 14 نفره نیاز دارد.
(*تریلر کم بستر : معمولاً برای حمل و نقل انواع ماشین آلات و تجهیزات، تجهیزات سنگین، تجهیزات ساخت و ساز بزرگراه، بدنه مخزن بزرگ، تجهیزات نیروگاه و بیل مکانیکی مختلف استفاده می شود و برای حمل و نقل وسایل نقلیه سنگین (مانند تراکتور، اتوبوس) استفاده می شود.)
شما می توانید نمونه اولیه فعلی این پل را در حال راه اندازی و در حال استفاده توسط رفت و آمد اتومبیل ها ، در ویدیوی زیر مشاهده کنید.
نگاهی به پشت صحنه - ساخت پل آسترا
منبع : اداره بزرگراه های فدرال
مطالب مرتبط
افراد دارای مهارت در این زمینه
در صورتی که در این زمینه تخصص یا مهارتی دارید، پس از ثبت نام در سایت و تکمیل فرم مشخصات شخصی ، پروفایل خود را به لیست زیر اضافه نمایید .